Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 470 ggr
Elim7
3/13/20, 12:22 PM

Tips om ras

Heu, Jag planerar att ha en frigående inomhuskanin. De raserna jag velar över är mini rex samt blandning mellan dvärgvädur och mini rex (mini rex med hängande öron). Båda ska ha bra föräldrar och uppfödarna säger sig avla på bra temperament osv. Jag tänkte ha en hane. Någon som kan jämföra dessa två kaninraser, fördelar och nackdelar med båda? Vet att kaniner är individer men sett många på nätet som tycker mini rex är lite "hermelin-aktiga" och att dvv är lugnare. Tacksam för svar!

Annons:
Arcade-Foodie
3/13/20, 12:43 PM
#1

Vad innebär hermelin aktiga, äger själv en hermelin och en dvärgvädur. Om jag ska gå ut från deras personligheter, så är min hermelin jättesnäll, gillar att gosa när han har lust, älskar människor och lekfull. Jag kan göra vad som helst med honom utan att han biter mig. Mina andra hermeliner var precis som honom också. Så jag har en stor kärlek för hermeliner och deras personlighet. Medan min dvärgvädur är lugn, älskar att rymma, extrem snäll men inte någon andra människor kan hantera. Men om jag vill spendera timmar i soffan och se film är han den bästa att mysa med. Nu kan jag inte dra alla dvärgvädurar är som min, då han är min första dvärgvädur som har lite trauma och aggressivitet mot människor. Detta är inget jag ser längre hos honom. Egentligen är det mer kaninernas personlighet du ska gå ut efter och se om de kommer klicka med dig. Men allmänt om du vill ha en lugn kanin så är det väl en dvärgvädur med rexpäls :) Har aldrig ägt en mini rex, så beskriver bara vad för bild jag har fått från de hermeliner jag ägt och min dvärgvädur.

sp0ngeb0b
3/13/20, 2:24 PM
#2

Jag vet tyvärr inte hur mini-rex är men jag har en dvärgvädur och han är ändå ganska lik så som #1 beskriver sin dvärgvädur. Han är snäll, lugn och älskar chilla på golvet/i kojan och att gosa med sin kaninkompis. Han är ofta nyfiken på vad hans kaninkompis håller på med, hon hittar alltid på hyss och han springer efter och tittar på. Han är rädd och blyg av sig och jag vet inte om det är hans personlighet i sig eller om det har blivit så på grund av hur hans förra ägare hanterade honom (träffade bara förra ägaren snabbt vid köpet men hon verkade inte ha speciellt bra koll på hur kaniner bör hanteras… så jag misstänker att hon kan ha hanterat honom fel och kanske skrämt honom, men jag vet som sagt inte). Han gillar inte att gosa med oss människor så mycket men det blir mer och mer så förhoppningsvis kommer det snart.

catosi
3/18/20, 2:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har en liten rex här hemma. Eller hon väger 2,6 kg men på hennes stamtavla står det liten rex. Men iallafall hon är världens mysigaste. Jag har haft henne 4 år nu och hon är min lilla prinsessa. Hon är väldigt lugn och mysig men hon kan ändå vara sprallig och busig. Hon fungerar med allt och alla. Jag rekommenderar starkt en liten rex. Det som är e att det kan vara lite svårt att ha en Rex frigående inne eftersom golven oftast är ganska hårda. Rexpälsade kaniner är känsliga mot det och kan därför få trycksår. Rekommenderar att du läser lite om det innan, om du bestämmer dig för att skaffa någon Rex. (: Bild på henne

Upp till toppen
Annons: