Kaninungar
Min kanin på ca 9 månader fick sin första kull för nån dag sen, alla 6 dog vid födseln. Min fråga är då om de är vanligt vid första kullen och om jag kan testa igen? Och om hur lång tid kan jag para henne? Eftersom hon inte har några ungar att ta hand om.
Ehum… inget ont men tog du en kull för att din hona ska kunna ha ungar att ta hand om? Det låter så iallafall. Om du inte har något riktigt syfte eller plan på vad du ska göra så tycker jag inte att du borde ta någon kull. Det finns redan många kaniner som behöver hem och Att ta en kull? bara för att "honan ska ha ungar" är inte speciellt smart…
Dessutom brukar man inte ta en kull för än honan är över ett år för att inte äventyra hennes hälsa allt för mycket.
Det är vanligt att de går fel vid första kullen. Har själv varit med om de där honan födde alla runt i hela buren mitt i vintern(visste inte ens att hon va dräktig dock). Andra kullen så tog hon hand om alla hur bra som helst. Det är lite olika när man väljer att para om, vissa gör de direkt o andra väntar 1månad eller längre. De beror helt klart på hur honan mår. #1 vart får du de ifrån? Hon har inte skrivit att hon tog en kull för att hennes hona ska ha ungar att ta hand om. Läs gärna inlägget igen… #2 9månader är alldelles lagom ålder för första kullen.
#3 Citerar " Eftersom hon inte har några ungar att ta hand om." I mina ögon blir det för mig att hen tar en kull för att honan ska få ungar att ta hand om.
#1, jag frågade efter hur lång tid man kan para henne igen, EFTERSOM hon inte har några ungar att ta hand om i 6-8veckor framåt. Inte bara för hon ska ha ungar att ta hand om. Det är kaniner till utställning inte bara för att ha kaninungar som hon ska ta hand om.