Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1560 ggr
ciss
0

Beslutsångest.

Jag kommer troligen att skaffa en till kanin till våren. Jag velar mellan två raser nu - teddylöwen och teddydvärgvädur. Båda raserna verkar jättehärliga, och jag kan inte bestämma mig. 

Jag vill gärna köpa från Pysselgårdens Kaniner, ligger nära och jag kan åka och titta på ungarna innan jag bestämmer mig istället för att välja unge genom att titta på bilder på internet.

Ifall jag väljer teddylöwen kan jag få hem en unge i Mars. Det kommer garanterat att bli blåögda dubbelmanade vit och vit/blå winertecknade.

Annars kan jag få en hem teddydvärgvädur i Juni. Där vet dom ännu inte vilka färger som kommer. Pappan till den kullen, Lyktan's Öpus "Blyger", har samma pappa som twinnies kanin Myran.

Vad tycker ni?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Quellii]
0

Teddydvärgvädur ;D;D;D

Elina.
0

Jag tycker att du ska välja teddylöwen, då teddydvv är så grymt fula :P

Men du måste ju välja den kanin du själv tycker mest om ;)

twinnie
0

Teddydvärgvädur, utan tvekan :)

Eazyy
0

Teddydvärgvädur skulle jag valt, men nu är det ju du som bestämmer ;)

ciss
0

#2: Dom är ju charmiga! :-)

Ni som har/har haft dessa raser - kan ni berätta lite mer?

www.frihetenskaniner.se

Jojsan
0

Jag tycker du borde välja Teddylöwen, det hade jag gjort. Är själv sugen på en :-)

Du kan ju välja en unge efter Gilda Oskyldig

ciss
0

#6: Mjoo, men det känns ändå inte helt rätt.

*fundera*

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

#2 FULA? Vad har du för smak människa ;-)

#5 Du ska välja teddvädur för att det är den underbaraste rasen i hela världen. Så himla charmig, söt, trevlig och hängiven! Svårt att säga hur de "är" eftersom den ena teddyn inte är den andre lik så att säga. De är olika allihopa men något jag kan säga om rasen är att den är så sjukt social! Ska alltid vara med! Sen beror det ju mycket på hur föräldrarna är, men är inte en teddydvv alldeles underbart trevlig och social så är den ingenting att avla vidare på heller :)

ciss
0

#8: Hur sugen blir inte jag nu? Låter ju helt underbart! :-)

Hur är teddyvädur som hoppare?

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

#9 Temperamentet varierar från kanin till kanin så de kan vara mesar (mio), dominanta (myran), envisa (myran), bestämda (myran) och okoncentrerade (mio). De gör ofta de dom själv tycker är mer intressant, de vill säga strunta i helt i hindret som ska hoppas och istället skutta bort till en väldigt intressat sten en bit bort. Och är det mycket folk som tittar på, så är det mycket roligare att hälsa på dom istället för att hoppa! Myran till exempel, ska alltid charma domarna genom att titta upp på dem bakom luggen ^^

Men har teddydvv:en bestämt sig för att hoppa, då hoppar den kan jag lova, tackvare av stor beslutsamhet och envishet :) Så jag skulle inte räkna med att det blir någon superhoppare direkt, men lätt-medelsvår är nog inga problem. Krokbana är däremot näst intill omöjligt. Eftersom de helt och hållet tappar koncentrationen när hindrena inte kommer efter varandra ^^,

Myran kan hoppa högt, när hon vill hoppa. Men hon vill inte ha sele, och jag ska då helst sitta på andra sidan hindret så hon kan pussa på mi när hon hoppat :P

Lippo
0

Kan nog inte svara på det för vet inte riktigt vad skillnaden är på dem men lycka till! (:

KvirrZ
0

Teddydvv!<33 Bästa rasen ;D<33

- Mvh Emma

Ync
0

Ojojoj, himmla svårt beslut..
Jag tycker att du ska fara och titta på ungarna, efter det kanske det blir lättare. :)

Trasdocka
0

Teddylöwen är det en jäkla massa mer spring i en en teddyddv, thats for sure. Eftersom jag har haft båda raserna kan jag även jämföra dem :) Det beror helt enkelt på vad man vill ha i en kanin. Man ska absolut inte hå efter utseendet, utan vad som passar en bäst i temperament och användningsområde =)

Sedan tycker jag att det är väldigt viktigt att man går till en uppfödare som man hört en hel del vitsord ifrån sedan tidigare, man har sett hur ungarna har blivit i temperament, hur uppfödaren har för träningsplan etc. Det tar några kullar innan man kommer in i att få ungarna precis som man vill ha de, i både träning, genkombinationer och utseende. första kullen blir alltid lite av en "testkull", man får se vad som fungerar och vad som inte fungerar, sedan får man gå igenom och se vad som man måste göra bättre tills nästa gång, vad som man helt enkelt kan göra bättre. Sedan blir man aldrig fullärd när det gäller kaniner, det är en sak som är säkert, så man lär sig hela tiden nya saker som gör en till en bättre uppfödare :)

MarHai
0

Lät exakt som en holländare på beskrivningen! :O

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

aliciia
0

vet inte hur teddylöwen ser ut ^^ teddydvv. (: <3

ciss
0

#14: Jag tänker inte gå efter utseendet. Båda kaninraserna är otroligt söta, men jag vill ha en kanin som verkligen passar mig, inte bara hur söt den är. :-)

#15: Haha ;-)

www.frihetenskaniner.se

Trasdocka
0

#17 Ja det är därför jag tyckte att du skulle berätta vad det är du vill ha istället så blir det lättare :)

ciss
0

Jag gillar pigga kaniner, det gör jag. Jag har ju egentligen två tjejer med energi så det räcker och blir över, så egentligen vore det rätt skönt med en ganska lugn kanin.

Jag hopptävlar och vill gärna kunna ha en kanin som har förutsättningar för att kunna hoppa, men det är inget måste.

Kaninen ska framför allt vara SOCIAL och ty sig till människor. Det beror ju mycket på individen också, men ändå. En charmig & gosig fyrbent kompis :-)

www.frihetenskaniner.se

Trasdocka
0

Tycker mest att det låter som om det är teddydvv du vill ha endå :) Just med tanke på att du vill ha en lung fluffboll, eftersom du redan har 2 tjejer fulla med energi =)

Romana_12
0

Som Lippo , kan inte välja :P Båda är söta <3

twinnie
0

Om du ska hoppa med kaninen och vill komma någon vart, bör du skaffa en teddylöwen ^^

KajsaM
0

Jag hade valt en som hade uppfödning nära, men om du vill satsa ¨på hoppning så tycker jag om Matilda en teddylöwen :)

ciss
0

#23: Det finns en teddyuppfödare som både har teddylöwen & teddydvärgvädur.

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

#24 Pysselgården har inte teddylöwen, de har ju bara dubbelmanade lejon ^^ Det är bara Gilda som är teddylöwen.

Trasdocka
0

#25 som Matilda sa så är det dubbelmanade lejon och bara en som är teddylöwen, och gilda kommer då lite vara redo för att få bebbar tills i vår :)

ciss
0

#25: Oj, nu är jag lite vilse, ursäkta :-)

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

Precis, Gilda kommer ju bara vara 5 (6?) månader när kullen är planerad. Och även Lyktans Öpus paras med en för ung hona..

Hm .. har inte sett det tidigare ^¨ Isåfall skulle jag hellre satsat på att köpa från tex. Fablernas eller Sonadills. De finns ju också där uppe i norr.

Sotis
0

Jag skulle ha väljt teddydvärgvädur^^,

Dior_94
0

Hmm, svårt jag tycker att båda raserna verkar ha ett super härligt temperament, bestäm själv.

Lycka till! :)

ciss
0

#28: Har inte heller sett det tidigare, har mest surfat omkring lite. 5/6 månader är enligt mig alldeles för tidigt!

Annlou som har Fablernas tävlar i samma klubb som jag, hon är jättetrevlig och har helt underbara kaniner. Har inte tittat så noga på henens hemsida ännu.

Vill inte stödja en uppfödare som parar såpass unga honor ..

www.frihetenskaniner.se

Trasdocka
0

Jag skulle helt klart valt fablernas eller sonadills som matilda säger. De har erfarenheten och vet vad de håller på mig :) Där kan du höra med dem, ställa en massa frågor, du kan även höra av dig och prata med folk som köpt därifrån och på så sätt se hur kaninerna därifrån är. Jag tycker tyvärr själv att de på pysselgården har lite för brottom med att komma igång. De har bara ungar hemma än så länge, vilka alla kräver en hel del uppfostran och bus och lek och aktivering, de är ännu inte tid för dem att bli parade.

[Quellii]
0

Fablernas kan jag rekomendera ;D

En unge som finns just nu: http://www.fablernaskaningrd.se/chokolatte.JPG-for-web-normal.jpg

[Quellii]
0

Var bara tvungen att visa den, var ju jättevacker enligt mig ^^

Ellen95
0

Jag skulle ha valt en teddydvärgvädur.

ciss
0

#33: Har kollat på den, helt underbar! Men vill vänta tills i Januari åtminstone.

www.frihetenskaniner.se

Dior_94
0

#33: Så söt! :D

Lizzan
0

Svårt val xD

Clariiz
0

Teddylöwen.. Min Rutan är ju Teddypälsad :P.

-Varför-

Eftersom dom är jätte trevliga och super söta! De flesta hoppar även bra, om de tycker det är roligt! Dom är den ultimata kaninen!

(Dock är jag på jakt efter en teddydvv men ja.. :P)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Jag skulle ta en teddydvärgvädur. Just därför att jag har hört så mycket gott om den rasen. Och vad jag har sett på bild ser de verkligen supergoa och sociala ut!

Kanske också just av den anledningen att jag vill ha en självFlört

Trasdocka
0

Eller så gör du helt enkelt så att du åker iväg bara och hälsar på en uppfödare med vardera ras som kan svara på alla dina frågor och så får du se och lära dig skillnaderna ;) De som bor i närheten av sthlm är självklart välkommna hit, tyvärr har jag ingen teddylöwen kvar, men har däremot gott om teddyvädurar ;)

Nathalieee
0

håller noog med #2 .

Men man ska ju inte gå efter utsendet ;P

välj det som känns bäst  :)

Mysterious
0

tycker att teddydvv e så fula!teddylöwen e mkt sötare :D

Pinacoladas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 2 teddylöwen, och den ena är så underbar! Jag bara älskar henne! Hon är väldigt pigg på saker och nyfiken, men endå lugn, jag älskar hennes utseende också, även om jag inte bryr mej så mycket om det! Det låter som att en teddylöwen skulle passa dig perfekt :)

Den andra, Glittra är så gosig så det inte går att stoppa henne, när hon vill gosa, hon är mamma till Opal, min andra kanin(ovanför) och dom håller ständigt ihop, och är trygga på vad som händer, Glittra är verkligen den snällaste kaninen som jag har träffat!

Opal är längst fram, och Glittra eller vi kallar henne "Honey", men i härstammningsbeviset så står det Glittra, Iallafall, Honey är längstbak, med fluff-kinderna :)

Lans
0

Teddydvärgvädur skulle jag tagit iaf (:

(hur kan ni tycka dom e fula? de e ju löwen kaniner som e fula…om man nu kan kalla kaniner fula..vilket man inte kan:p)

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

sputtnick_plexus
0

Teddydvärgvädur! ;)

senna
0

Nja, själv skulle jag köpa en teddylöwen. men jag har absolut inget emot teddydvv för det.

Jordgubbsgodis
0

jag skulle köpa en teddydvv.

[Niike]
0

Kommer du någonstans i ditt beslutade ciss? :)

ciss
0

#49: Nja ;-)

www.frihetenskaniner.se

[Zorro_93]
0

teddydvärgvädur :D:D

[Niike]
0

#50 Haha^^

Som flera andra säger. Välj den ras du fastnar för. Bara för att de flesta här tycker teddydvv är det ju inte säkert att den rasen passar dig. Åk och kolla hos olika uppfödare (om det finns någon mer än Pysselgårdens nära dig). Kanske inte ens säkert att du ska ha en teddy? Kanske någon annan lite fluffig ras passar dig bättre till temperamentet? Eller så pratar du med en uppfödare som har båda raserna och fråga vad de tycker om båda. Lycka till:)

twinnie
0

Håller med Maja. Sen tror jag öven att om man har hittat den perfekta rasen så säger det klick direkt, och man velar inte mellan fler raser, utan man vet helt enkelt att det är den rätta! Du kanske helt enkelt ska kolla upp ordentligt vad det är för ras du vill ha?

[Niike]
0

#53 Precis. Och teddydvärgvädur har klickat för mig nu! Och det är ditt och Emmas fel för Myran, Mio, Plimpy och Phoenix är världens sötaste!;)

KvirrZ
0

#54 Oskyldig Vad duktiga vi är :) eller snarare, söta kaniner vi har isåfall ^^,

- Mvh Emma

ciss
0

Jag har kollat upp ordentligt nu, pratat lite med uppfödare, funderat fram och tillbaka och bestämt mig. Det är en teddydvärgvädur jag vill ha!

Har länge gillat den rasen, de verkar så himla härliga. Hör ofta att det är en väldigt social, nyfiken & trevlig ras, och det är ju sen kanin ska vara. Har ju redan två energiknippen, och teddydvärgvädurar verkar vara rätt avslappnade så det vore kul.

Och det går inte att beskriva med ord - dom är så himla härliga! Blev ännu mer kär i rasen när Annlou hade med sig ett par teddysar häromhelgen på en tävling. Vilka mysiga och lugna kaniner, dom bara satt där på utställningsbordet helt coola och slickade domaren.

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hihi, bara för att man har världens bästa Mio, måste bara visa för de som inte varit inne på hemsidan på ett tag (fy på er!!) <3

Kan bara säga att ni lär inte ångra er om ni skaffar en teddydvv. De må vara fula enligt vissa (inte mig) men de är så underbara i temperamentet att man helt enkelt älskar dom iallafall <3

ciss
0

#57: Fula? Dom är ju helt gudomliga! Såg den där bilden på hemsidan, man blir ju typ tårögd :')

www.frihetenskaniner.se

KvirrZ
0

#56 bra val :D

#57 snuttesötegullegrisen<3

- Mvh Emma

[Quellii]
0

#56 Wohoo!! :D:D:D Jättebra val!! :D

Sotis
0

#56 vad kul att du äntligen har bestämmnt dig:D:D

[Niike]
0

#55 HAha:D
#57 GUUUUD!<3 Ska visa bilden för mamma så kanske hon ger sig .. (A) Vilken underbaring!<33333

Eazyy
0

#56: Åhh vad roligt! :D
När jag träffade Krim och Kruz så var de (och är ;P) helt underbara i tempramentet!
Dessutom jätte söta :D
Otroligt keliga med ^^

johanna_loveAnimals93
0

Bra val! De verkar så himla mysiga <33 :)