Hur går det till?
Hur går det till när du städar hos din/a kanin/er? Från början till slutet. Lägg gärna in bilder:)
Jag hämtar våran "damsugare" det är en speciell sak, det är en hink, en slang och så finns det ett hål i mitten av själva locket. Hämtar damsugaren och sätter slangen i det hålet. Börjar damsuga buren där nere och sedan lägger jag in spån. Går upp till hennes andra bur och gör inprincip samma sak. dock tar jag inte bort allt spån eftersom hon kissar och bajsar bara i ena sidan av buren =) Sean lägger jag in nytt spån, och sedan så tar jag bort allt och så är det klart =)
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Idag var det "bajshörnet" och lite till som skulle bort hos Niike. (städade hela buren häromdagen)
_Börjar med att släppa ut Niike som får springa löst i hela ladugården. Sen skyfflar jag ut allt smutsigt, höger hörn i buren och lite nedåt. Niike tycker det är lite konstigt och vill gärna vara med o nosa:)
_ 
_Sen fyller jag på med nytt, rent spån. (hö bild,ovan)
_
_Och sedan ny halm:)
_ 
_Denna skyffel använder jag mig av. Niike tycker det är superspännande;) (hö, bild ovan)
_
Varannan städning brukar jag även rengöra bajshörnet med vatten så det blir lite trevligare.
Putt! Städar inte ni hos era kaniner eller?;) *ler*
Hos Belle:
Börjar med toalådan. Häller ut avföringen och ströet och tvättar lådan vid behov. Sedan tar jag ut botten på buren, det är som en låda som man kan ta ut, och tömmer den. Lägger i nytt strö och andra grejer som ska vara i buren :)
Hos Lowe:
Samma som med Belles, men här är det lite jobigare eftersom det är större och "fast" botten. :P
Ibland storstädar jag och då skrubbar jag golvet med vatten och såpa. :)
#3 Haha, klart vi gör ;)
Varje dag tömmer jag bara i toan men om jag städar hela buren så börjar jag med att ta ut kaninen så den får springa i Hage eller på golvet. Sen tömmer jag hela buren. Lägger i nytt, spån, halm, hö och annat som jag har där i (typ matskålar, vattenskålar m.m.).
Sen får kaninen komma upp och så gör jag så i alla burar.
Sen sopar jag golvet och försöker få bort allt som hamnat på golvet. Plockar undan kring burarna. Sen tömmer jag lådan med allt gammalt spån, hö och sånt vid skogen.
Sen är det klart! :)

Oftast hämtar jag skottkärran & en spade, sådan som man rengör i kattlådorna med. Kaninerna får vara med och hjälpa till i början av städningen. Jag skyfflar över spån i skottkärran och Essy försöker hoppa ner i skottkärran. :-)
Sedan släpper jag ner dem i transportburen och rengör bodelen. Jag går ut och slänger allt spån i slänten. Efter det så fyller jag på med nytt spån och hö. Diskar ur skålarna och toalådorna.
Sedan sopar jag och sedan är det klart! :-)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Det är lite olika för olika burar.
Släpper lös kaninen, och städar ur den nogrannt. Sprayar botten med decifieringsmedel. Låter torka ca en timme. Sen strör jag ett tjockt lager spån i botten, sen halm.
Tadaa, dax för kaninen att komma in.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Vi brukar städa morgon och kväll och det innebär att vi tar bort kiss och bajs . 1-2 ggr i veckan tömmer vi burarna från allt halm och fyller på nytt .
“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey
Instagram:
https://instagram.com/ninis74
Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg
Förbereder genom att sätta sopsäcken i ställningen, hämta städhinken och sen börjar jag. Jag använder en kortskaftad sopskyffel av plast när jag rengör mina burar. Kaninen är oftast kvar och "hjälper till" men blir det för bökigt så får han/hon sitta i transportburen så länge. Någon har toalåda och då tömmer jag den först och fyller på nytt spån/torv däri. Jag ställer ner hinken i buren och skyfflar sedan ur ströet från hela buren upp i hinken, som jag sedan tömmer i sopsäcken, och fyller på med nytt spån och halm ovanpå det. Ibland ser inte kisshörnet så fräscht ut så då blir det en runda i badkaret med kalklösare. Vattenkaren diskas varje kväll, på morgonen sköljs de bara av och fylls med nytt vatten. Har inga matkar till mina längre, de får mer aktivering om de måste leta upp pelletsen i halmen istället!

Skyfflar ut allt gammalt spån. Sen skrubbar jag rent, torkar och häller i nytt spån. Sen diskar jag skålar och skrubbar rent sitthyllan under och över. Lägger in nytt hö, ny mat och nytt vatten :)

Ta ut alla saker, skyfflar in de gammla spånet i påsar, stoppar nytt spån, och i med alla saker och diskar mat/vattenskålerna. Vips så är det klart :)

Först så går jag och hämtar en skottkärra, sen så hämtar jag en liten skyffel och en litensop. Sen så tömmer jag buren med hö och spån, sen sopar jag ihop spån som jag inte har kunnat få upp med skyfflen. Efter jag har gjort det så går jag med skottkärran. Sen så fyller jag på med hö och spån i burana. Sen så släpper jag tillbaka kaninerna i burana:) Det allra sista jag gör är att sopa golvet i kaninboxen:-)

10# Vad är det för kalklösare du använder? Nyfiken på ett bra tips

Samma som #13:)
Först hämtar jag skottkärran.
Sedan tar jag ut Ping Pong, sätter henne i en liten utebur, sedan tar jag ut ALLT i buren. Sedan låter jag buren vädras medan jag lämnar allt som hamade i kärran. Sedan flyttar jag Ping Pong till en Hage och lägger in spån, halm och hö i buren igen. Sedan tar jag rutans, sedan Molles och sist Lollipops. Jag gör lika dant på alla. :P.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#14 Anneliiw
Det jag använder heter Röd Pri. Finns i de flesta mataffärer, gul flaska med röd kork. Det är otroligt skarp så det är viktigt att skrubba och skölja ur väldigt noga efteråt. Har använt det i många år till alla gnagarburar (även till kalkiga vattenkar som diskats i diskmaskin efter) och de blir som nya!! Inga djur har blivit påverkade av det heller, trots att jag hört många varningar. Det gäller som sagt att vara noga med att skrubba och skölja ur buren så att alla rester försvinner.

tar bort allt gammal halm, borstar med en torr diskborste, och häver ner allt i en påse, sedan fyller jag på nytt^^
I labans bur så har jag tidningspapper i botten så det är lättare att ta upp allt skit , han är inte alls rumsren så det är jätteäckligt att ta upp allt annars med händerna, men med tidningspapper så är det bara att rulla ihop allt och slänga, sedan så torkar jag och rengör hela buren med en trasa, lägger dit nytt tidningspapper, och halm sedan är det klart::D i bajslådorna så har jag ävern toalätt
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Syrran har bort allt och sopar inne i buren m.m. (jag är allergisk så hon får lova att göra det) sedan komme rjag och lägger in tidningspapper och halm :) och så får hon det jättefint :) Ibörjan är hon i buren hon "hjälper till" dvs att ställa sig mitt på tidningarna man ska ta bort :) Men sen får hon ha sele och koppel på sig och hoppa i väg med syrran :)

Först hämtar jag en plastpåse och en städhandske, sen så tar jag bort allt med handsken och lägger i spånet, det som har varit i toalätten och ev halm i påsen, fyller på nytt och sen är det klart :D

Jag städar hela buren en gång/månad.
Varje helg städar jag halva buren (där dom bajsar&kissar). Skyfflar ut allt, sopar, nytt spån och lite nytt halm, diskar matskålarna (toaletten när det behövs), fixar toaletten sen
är det klart^^
Jag går och hämtar skottkärran och en spade, eller vad man kallar det. Och sen så tar jag ut vem av mina ninisar ska börja rengöra till. Sen rengör jag, he in spån osv.
Och sen så gör jag samma sak med min andra nin. ^^