Åka bort
Vi ska åka bort julafton vid 13 o komma hem juldan vid ca 11 tiden. Buren är 1.60×60 stor med vatten o hö med en stor pinne. Tror ni det kommer funka för våran kanin?
Hur stor är kaninen?
Jag har som längst lämnat mina två från 16 till typ 12 nästa dag och det gick bra, men de är frigående och då la jag fram massa leksaker som sysselsättning. Skulle tro att det funkar som engångsgrej men se till att aktivera den ordentligt innan, ha fram jättemycket vatten och hö, leksaker, kanske någon aktiveringsboll om det går i en bur? Annars typ toarulle med lite gott i som den kan tugga på en stund i alla fall.
Ja det är inga problem alls så länge den har tillgång till hö och vatten
Katter ska enl. jordbruksverkets föreskrifter ha tillsyn minst 2 ggr per dygn, jag tycker att samma regler borde gälla för kaniner, men vet inte om det finns reglerat just när det gäller kanin?
Men skulle kaninen bli sjuk/skadad så vill man ju inte att den blir liggandes alltför länge utan tillsyn….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tycker det låter hemskt att lämna en kanin ensam nära ett dygn om den inte ens har en kaninkompis. Då hade jag övervägt att lämna kaninen hemma hos någon som har tid att titta till den, och kanske släppa ut den ur buren en stund så den får skutta omkring fritt lite.
#3 För "sällskapsdjur" (dem innefattande i L80 dit kaniner hör) ska ha tillsyn minst en gång dagligen (kaniner som förvaras i utrymme under 0oC grader ska erbjudas varmt vatten minst två gånger om dagen).
Men sen kan jag tycka, speciellt eftersom den bor själv på begränsad yta, att man borde försöka få till en kaninvakt som kan komma förbi åtminstone en gång under perioden man är borta (gärna mer om det går att få till) så kaninen får sällskap samt en chans att få springa av sig utanför buren.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu