Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 592 ggr
Jills
0

Ringa djurskydd?

Jag har en granne på landet vars kaniner jag oroar mig för. Jag har haft kanin hela livet, och tycker själv att jag har god kunskap om hur de ska skötas. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra, så jag tänkte fråga om råd här. Grannen har skaffat kaniner som sällskap, och ganska snabbt fick de ungar. Mamman fick ganska snart igen en kull med ungar som hon bet ihjäl, antagligen för att hon inte kunde ta hand om dem. Ägarna hade tydligen missat att en kanin kan bli dräktig så snabbt efter förra kullen, så de lät henne gå med hanen. Redan här blev jag förbannad och tyckte de borde skaffa sig mer kunskap innan de skaffar djur. Det här var i somras. Nu verkar de flesta ungar, som nu då är minst 4 månader gamla, finnas kvar och bor tillsammans i en bur på gräsmattan som, i mina ögon, verkar vara alldeles för liten. De är 5-6 kaniner i en bur jag själv hade haft högst två kaniner i. Vet tyvärr inte måtten. Den står direkt på gräset, även nu på vintern. Det finns en bolåda-del som är upphöjd från marken och under tak, så jag antar att det är torrt där inne, men det finns inte en chans att alla kaniner får plats där samtidigt. Jag tror säker inte att ägarna medvetet missköter sina kaniner, men de verkar vara rätt omedvetna om hur kaniner ska skötas. Jag har funderat på att prata med dem men jag tror inte de skulle lyssna på mig, och det skulle nog störa vår grannrelation, som vi till viss del är beroende av. Vad skulle ni ha gjort?

[Jbgs]
1

Du kan anmäla å va anonym ! Djur ska inte fara illa ! Å om du inte gör det så tycker jag du ska berätta för dem att detta är fel å ge dem några dagar att lösa bristerna, det finns regler för hur djur ska hållas, dock är min åsikt att bur mått mm är väldigt litet, ju större ju bättre !

Dionz
0

Antingen skriver du ett informations brev att honor kan bo ihop och att alla hanar måste på i egna burar. Skicka även med bild på hur man ser skillnad.
Skriven även med information att dem måste ha en upphöjd utebur under vintern som är torr, varm och så stor att alla kaniner kan få plats där utan problem.

Om ingen förändring sker kan du anmäla anonymt till jbv