Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3751 ggr
twinnie
0

Inavel?

Nu efter att ha studerat både Myrans och Mios härstamningsbevis verkar det som att Myrans morfar är Mios farfar. Jag är inte helt säker, men blev lite besviken iallafall, eftersom jag har planer på att para dem, och Amanda sa att de inte var släkt på långa vägar. Myrans mamma och Mios pappa kommer från samma uppfödare, och ja, det ser ut att vara samma.

Är det helt fel, äckligt och incest att para dem? För jag blir äcklad bara att höra ordet Inavel, men å andra sidan är jag långt ifrån insatt i just det ämnet.

Kan det hända något? Komplikationer? Missbildningar? Någon som är mer påläst? Bortsett från den här farfarn/morfarn är de inte alls besläktade.

[Niike]
0

Alltså är de väl kusiner? Eller har jag fattat fel?

Jag kan absolut ingenting om inavel. Bara att vissa inavlar för att få reda på om det finns defekter i släkten eller så .. Hoppas någon mer kunnig kan hjälpa dig. :)

myriis
0

Du kan alltid ladda hem MATS och beräkna hur mycket procent inavel det är..

twinnie
0

Nej, inte kusiner. Myran morfar är Mios farfar. Alltså är de ganska avlägsna släktingar. tror inte ens det finns något namn för den sorters släktingar ^^

Är inte heller säker, eftersom den här Mor/farfarn inte har något namn i stamtavlan. Det står bara färg och ras. Röd/Svart japan står det att färgen är. Och de är från samma uppfödare då.

[Niike]
0

#3 Men .. konstigt.. För min mormor är farmor åt mina kusiner. Det var därför jag tänkte så.
Myrans mormor är Mios farmor. _(jag skriver det jag tänkerxP)
_Myrans morfar är Mios farfar … ?
Det borde ju vara samma sak som att Myrans mamma och Mios pappa har samma pappa … Blir det inte kusiner då? Eller så är jag ovanligt trött .. ;P

Naaathaaa
0

Vill du så kan jag kolla på MATS vad det blir i inavel…

twinnie
0

#2 Vad är det? :P

#4 Men sen är ju också dina kusiners mamma/pappa syster/bror till din mamma/pappa. Och Myrans mamma är inte helt besläktad med Mios pappa eftersom de har olika mammor. Men ja.. typ halvkusiner? ;P

twinnie
0

#5 Gärna, tack :)

Jennie104
0

vad är MATS? xd

myriis
0

MATS är ett program där man skriver in kaninernas släkt och sedan räknas inavelprocenten ut. Har det inte själv så vet inte exakt hur det funkar.. ;p

Elina.
0

Ungarna blir knappast missbildade.

Alla har sin egen åsikt om inavel, och det är en sak man själv måste ta ställning till. Vissa tycker det är okej att syskonpara, en del tycker kanske det är helt okej att para kusiner, medan andra inte vill att kaninerna ska vara släkta över huvudtaget. Avlar man med friska djur så blir ungarna inte missbildade. Inavel stärker de goda egenskaperna, men även de dåliga.

Naaathaaa
0

Haha, det var jättesvårt, ska kolla en gång till men enligt det jag fick fram nu blev det 3.1% inavel. Jag tycker inte det är speciellt mycket men visst. Det är ju ändå inavel

twinnie
0

#10 Okej. Haha, jag har missuppfattat hela grejjen, men tack så mycket :)

#11 Tack! Ja, jag får se hur jag gör. Ska prata med uppfödaren också..

[Niike]
0

#6 Har ingenaning, tror jag virrade till det för mig själv;D Så nu vet jag varken in eller ut .. Men ok, vi bestämmer att de är väl halvkusiner då, haha :D

Naaathaaa
0

Jopp, det blir 3.1 % inavel, har kollat fram o tillbaka…

[Niike]
0

Om du inte vill att de ska vara släkt alls kan du ju låna en hane att para Myran med, och så använder du Mio i framtida Avel då du kanske har fler honor som inte är besläktade med honom. Men jag kan förstå att du vill ha en kull efter dina fluffisar du har nu .. :)

Trasdocka
0

Jag tycker du gör så här, gå in på kaninhem.se, uppfödaren på flåhackebackens är då bland de allra bästa i hela sverige på kaningenetik. Hon jobbade tidigare som biolog men är nu pensionerad. Har träffat henne några gånger vid olika tillfällen och trevligare människa får man dessutom leta efter (och socialare haha :P ). Inavel är ingenting jag någonsin skulle rekomendera. Men detta är inte heller inavel. Dock skulle jag vara väldigt försiktig med att para kaniner med lika bakgrund, även om det är rätt långt bak. Problemet med att para kaniner med samma bakgrund är att det finns channs/riska att de gemensama generna dubbleras. Dvs, säg att en kanin har anlag för ett fel som är recessivt finns det en större channs att detta kommer fram. Samtidigt som ett positivt anlag kan komma fram. Jag själv tycker det är väldigt onödigt att para kaniner med lika stam då det finns så många andra kaniner att välja emellan. Då är det bättre att köpa in en annan herre/dam till den kaninen. Men alla har ju sina åsikter ;)

Nicolina
0

Inavel används för att förstärka egenskaper, dvs egenskapen brett huvud dubbleras och blir då förstärkt genetiks sett.
Men inavel är aldrig ngt man ska hålla på med om man inte känner till stam på djuret och framförallt vet vad man gör och vad man ger sig in på!
För det kan också förstärka dåliga egenskaper som ex. recenssiva anlag som ngn tidigare skrev.

När det ex. gäller möss så tål de exrem inavel utan att påverkas ett dugg, medan andra djur inte alls klarar av det. Många riktigt fina utställningsdjur är ofta (inte alltid, men många gånger) resultatet av inavel/linjeavel där man förstäkt de bästa egenskaperna för det utseendet man vill ha fram, dvs. man har parat besläkade djur med samma utseende!

Jag kör ex. på linjeavel med mina guldhamstrar. Linjeavel är ett "lättare" sätt än inavel, inte lika extrem. Utan mna parar besläktade djur men ser ändå hela tiden till att få in nytt blod. Inavel är men far-dotter, mor-son, kusiner, syskon… osv.

Jag tycker absolut att du kan para Myran och Mio, och sen behålla en avkomma som du parar med ett obesläktat djur.
Så skulle jag iaf ha gjort, dock vet jag ju inte hur kaninavel ser ut men med de kunskaper jag har i bakfickan från guldhamsteraveln så skulle jag ha gjort så utan tvekan.

annaforsgren
0

själv vet jag inte hur du ska göra.men det var lite procent i allafall. Min storasyster var kompis med en tjej , hennes mamma födde upp kaniner, en dag hade en bror till en annan kanin som var hans syster rymmt till henne och gjort henne med barn, när ungarna föddes så hade en kanin inga öron och en annan kanin bara 3 ben. mm. fast det var ju extrem inavel. tror absolut inte att det skulle bli så om du parade myran och Mio.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

KajsaM
0

Förstår att du blev besviken, hoppas det löser sig :)

Tixy
0

Ska det inte vara en viss procent för att det ska räknas som inavel? Har för mig att det är så, men det kanske är annorlunda med kaniner?

Var kan man ladda ner det där programmet MATS? Skulle vara intressant att kika lite på det. :)

twinnie
0

Har kollat upp det lite närmre och de är inte besläktade :) Förlåt för all uppståndelse xD

ciss
0

Haha, tur! :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

KajsaM
0

Vilken tur :)

Agda
0

#18: Tror knappast att det beror på inavel, tror mer på att honan råkat bita av delar när hon tagit bort fosterhinnan.

Trasdocka
0

Så skönt matilda! :) Då ordnade det sig ju så bra sen ändå ;D

Essen
0

Tänk också på att inavel kan medföra olika psykiska problem hos avkommorna. Ville bara lägga till det trotts att problemet var löst.

Skönt att dem inte var besläktade.

annaforsgren
0

oki^^ vilken tur du har

johanna_loveAnimals93
0

Skönt ^^

Agda
0

#26: "Tänk också på att inavel kan medföra olika psykiska problem hos avkommorna."

Eftersom att du vet det, har du inavlat själv då? Jag har hållit på med inavel i mer än 2 år nu, men aldrig fått psykiska problem på avkommorna…

aliciia
0

jag tkr de e taskigt iaf.

jag skulle typ inte vilja va gravid me min pappa O_o

Agda
0

#30: Man kan inte jämnföra kaniner med människor. Kaniner tål mer inavel än vad vi människor gör…

ciss
0

#31: Vad menar du med "tål mer inavel"? Hur vet du det?

www.frihetenskaniner.se

aliciia
0

jag tycker man kan jämföra för ja tycker de är lika j*vla korkat å gö d !

Agda
0

#32: Läst flera artiklar där syskonpar har blivit fråntagna sina barn, dom flesta av barnen verkar ha varit typ "psykiskt sjuka" eller vad man ska säga, så vi människor verkar vara känsliga för inavel. Och sedan för oss känns det mer fel med inavel än vad det gör för kaniner, då kaniner inte har någon "släktkänsla". Dom vet vem deras mamma är när dom är små, men träffar dom henne senare så är hon en okänd kanin för dom.
Vad jag har hört så kan man inavla i rakt nedstigande led i många generationer på kaniner, utan att det märks något fel på dom. Hur mycket man ska tro på det vet jag inte, men av min egen erfarenhet så kan man inavla ganska mycket på kaniner utan att det blir något fel på avkommorna, men det gäller ju då att dom inte bär på något dolt fel, t.ex. bettfel.

aliciia
0

men om du blir borttagen från din mamma när du e 8veckor ( ? ) tro f*n att du åxå tror att det är en okänd människa när du blir äldre.. ^^

Trasdocka
0

Det som menas med att kaniner tål mer inavel än vad människor är är helt enkelt att defekter inte uppkommer lika lätt hos kaniner som med människor. Inavel mellan människor gör ungarna 100% något fel på, däremot kan en kaninunge vara i princip frisk. Jämför man med möss och hamstrar så är det ännu mindre channs för defekter och problem.

Dock så är det ingenting jag någonsin rekomenderar, linjeavel är en sak, men invavel rekomenderar inte en enda vettig människa. Den som rekomenderar inavel på kaniner rekomederar jag att ringa biologen och uppfödaren sedan många många år Lundberg på flåhackebackens (kaninhem.se) för att komma på lite bättre tankar :)

ciss
0

#34: "dom flesta av barnen verkar ha varit typ "psykiskt sjuka" - det skulle jag nog också bli om jag fick reda på att mina föräldrar var syskon. ;-)

www.frihetenskaniner.se

Trasdocka
0

Haha, stopp nu människor, det handlar inte någonstanns om hur kaniner och människor tänker, det hadlar om genetik :)

aliciia
0

#37, jo samma här, helt freak ^^

MarHai
0

Haha! Tack för ett gott skratt ^^

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

ciss
0

#40: Varsegod :-)

www.frihetenskaniner.se

Agda
0

#37: Menade att dom fick "defekter", men hittade inte ett ord som passade =P Men jag tror inte att barn på något år bli pyskiskt sjuka om dom får reda på att deras föräldrar är syskon =P

#36: Ungefär så jag menade, men du fann bättre ord =)
Jag anser att inavel och linjeavel är nästan samma sak, man inavlar ju med båda sätten =P Jag säger att jag inavlar, men det är väl nästan linjeavel som jag gör. Och jag är väldigt noga med att planera parningarna innan dom genomförs, för att inte få för hög procent inavel. Också kommer jag att köpa in obesläktade djur lite då och då.

Trasdocka
0

#42 Jag förstår, men du måste vara försiktig med att använda ordet inavel, inavel är inte ofta accepterat inom uppfödarvärlden medans linjeavel är desto mer accepterat, det handlar bara om inavelskoeffecienten :) (och uscha vilket ord lixom >.< xD ) LInjeavel är när man använder ex far och dotter medans direkt inavel är ex syskon som har samma uppsättning :) Så för att hålla sig på den säkra sidan är det bättre att säga linjeavel vilket fall som hellst ;)

KvirrZ
0

´skönt att det löste sig :)

- Mvh Emma

Allamej
0

Innan man blir hysterisk oavsett vilket djur det handlar om så bör man läsa avelshandboken.

Smådjur är väldigt tåliga när det kommer till inavel medans vi människor är extremt känsliga. Kan ha något med den ofantliga gensoppa vi människor besitter  som ger större procentchans att det skulle bli fel…

Men, om man tar tex. råttor, hane och hona, parar dom med varandra så får man F1.

Ur den kulle tar man då de bästa individerna och parar dom så får man F2.

Osv. Osv… Vid F14 så är alla genetiska sjukdomar bortavlade. Du har otroligt friska och starka individer med bra psyke.

Det är inavel.

Far-dotter, Mor-Son kusiner osv. är linjeavel.

Om man inte har någon som helst släktskap mellan djuren så är det utavel.

Inavel kan både hjälpa och stjälpa, det gäller bara att veta vad man gör.

Men om man inte siktar på att avkomman ska bli bättre än föräldrarna utan man vill bara ha små bebbar att gosa med så funkar utavel finfint.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Trasdocka
0

#45 "Men om man inte siktar på att avkomman ska bli bättre än föräldrarna utan man vill bara ha små bebbar att gosa med så funkar utavel finfint." 

Jag blir helt mållöst chockad, vad är det där för snack?!

Jojsan
0

håller med Trasdocka där..

Allamej
0

# 46 Vad jag menar är att i all Avel borde man sikta på att avkommorna blir bättre än sina föräldrar, inte för att föräldrarna är dåliga men om avkomman blir sämre eller som bäst likvärdig så kanske man inte tänkt över sin Avel ordentligt.

Ens föräldrar vill ju att deras barn ska bli bättre än dom, så när vi människor sitter och väljer ut avelspartner åt våra djur så så måste vi tänka på att avkommorna ska bli så bra som möjligt.

Utavel ger ofta fina söta ungar som är likvärdiga sina föräldrar, både på gott och ont. Vill man förstärka vissa saker hos avkommorna så måste dom dubbleras. Dvs. inavel eller utavel med en individ som har just det draget. Men vid utavel så får man in allt det andra också, det man inte vet något om.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Casper
0

#46 Trasdocka

Man linjeavlar för att förstärka en bra gen som ju då finns hos både mamman och pappan. Och då blir förhoppningsvis resultatet att avkomman blir bättre än sina föräldrar!
Sen uttryckte hon sig kanske lite klumpigt om det inte var detta du reagerade mot utan uttrycket "bara ha små bebbar att gosa med.."?

Trasdocka
0

#48 Självklart ska man sikta på att alla avkommor hela tiden ska bli bättre än sina föräldrar. Annars ska man ju inte avla alls. Men det har inte med in eller utavel att göra. Tar vi som ex en vit bö 96 härifrån och en vit bö 96 från tyskland så behöver de inte ha samma släkt för att få bra avkomma. Att man inavlar betyder inte att ungarna blir bättre på något sätt än att man utavlar. Det handlar om att välja rätt gener att föra vidare. De ska kompensera och inte bara höja varandra.

Sedan behöver inte två stycken bra djur heller vara snygga och vältypade för att ge snygga avkommor. Har en kompis som har en hona som fått 91 men som genom att paras med en 93a fick 96or. Honan och hanen är inte släkt på långa vägar.

När det finns så många snygga vältypade djur som håller rasstandarden nästintill perfekt och inte är släkt, ser jag ingen som hellst anledning till att varken inavla eller linjeavla mer än för att man inte själv har råd att köpa in djur.

Allamej
0

#50 Om man har råd att köpa in djur eller inte har väl ingenting med saken att göra?!?

Om man inavlar så har man till slut fullständig koll på den gentiska uppsättningen. Vid linjeavel rätt så god uppfattning. Vid utavel ingen alls.

Det beror väl på hur bra koll på genetiken man vill ha.

2 Otroligt fina, vältypade djur kan få ungar som inte ens kommer i närheten av sina föräldrar utseendemässigt, och 2 djur som ser "förskräckliga" ut kan få perfekta ungar. Men om man håller koll på genetiken kan man förutse detta.

Men jag antar att jag missuppfattas ganska duktigt. Jag älskar allt med päls och 4 ben och för mig finns det inte ett djur som inte förtjänar kärlek och omtanke.

Jag springer inte på utställningar och skaffar perfekta djur bara för att dom är perfekta.

Alla mina djur är speciella för mig och jag älskar dom av hela mitt hjärta. Jag är ute efter så bra temprament som möjligt så när jag tar kull har absolut största chansen till en bra avkomma.

Trasdocka
0

#51 Nej nu tror jag att du missuppfattat det där med utavel :) Att avla med kaniner som inte är släkt betyder inte att man inte vet precis vad som finns i släkten på den kaninen, släkten är fortfarande välkänd. Jag vet 10 led som minst på mina kaniner som jag avlar på, även om de inte är en individ jag själv avlat fram. Jag tror du uppfattar utavel som när man avlar med en kanin som man inte vet stammen på. Man kan lika gärna förstärka ett beteende eller anatomin genom två obesläktade individer så som när de är besläktade, dock finns det inte samma risk med att de recessiva generna förstärks som kan leda till defekter. Visst kan obesläktade även de lämna defekter, men sannorlikheten att de bär på samma deffekter som de med samma gener är inte lika stor.

Jag har ingen aning om vad inavel har med att göra med att du älskar djur. Mina kaniner är min familj och om du tagit reda på fakta skulle du även veta att jag inte ställer ut och inte heller har utställningsbara kaniner, och de är alltså inte heller har några "perfekta" kaniner vad gällande utseendet. Däremot tycker jag att de är perfekta i temperament, annars skulle jag aldrig tagit kullar på dem.

annaforsgren
0

#51 Jag tycker att inavel är otroligt äckligt!! fattar inte ens hur någon skulle kunna göra så mot djuren.

Skulle du vilja bli parad med din pappa`? eller bror? Nej, skulle inte tro det!

det finns så många kaniner att välja på här i världen, och djuren kan bli minst lika fina i allafall. även fast man inte inavlar.

Allamej
0

#52 Då har vi samma avelsmål du och jag men 2 olika arter. Jag kände dock att det var tvunget att informera om att jag älskar djur eftersom du reagerade som att jag inte brydde mig om djuren i huvudtaget :)

#53 jag vill inte bli parad… Punkt…

Zvintos
0

Enda fördelen jag kan se med inavel/linjeavel är att man på så sätt ser om avelsdjuren bär på några defekter (ex bettfel).
Men personligen skulle jag inte ta till inavel/linjeavel, då jag anser att jag inte besitter den kunskap som krävs för det.

Trasdocka
0

#54 Nej jag förstår :) Verkar skiljas en hel del emellan hur man avlar på råttor (visst är det det du avalar med tanke på din Avatar?) och kaniner =) Inavel är då ´något som mkt mkt sällan används, känner inte någon uppfödare som någonsin gjort det avsiktigt, däremot linjeavel använder flera för att, som ninni säger, ta reda på om det finns några defekter i det ledet :)

Allamej
0

#56 Jo jag snackar råtta :)

Skiljer det verkligen så mycket mellan kaniner och tex. råttor? Är dom så mycket känsligare för inavel? Jag frågar eftersom jag inte är insatt i kaniner iom. att jag inte har eller haft någon. Men, dom är söta och duktiga på att sparkas hårt. :)