vill veta
Humm jag vill gärna Veta ALLT man bör tänka på om man ska ta en kull..
/ Jennie

Man måste lukta som honan när man ska kolla till ungarna . Annars kan honan döda ungarna (?)

Hur gör man då när man ska lukta som honan? xp

#2 Gnid in händerna i kaninbajs eller klappa honan:)

Säkrast att gnida in händerna i honans kiss/bajs
som ovan. ^^
Gnida in händerna i bajs/kiss.

Ta inte i några andra kaniner före du tar i ungarna. Du kan gärna tvätta händerna innan också, om du vill. Det gjorde jag :-)
Gnid in händerna i bajs & kiss.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Nått mer man ska veta? Hur sker parningen vad ska hända?
Dan min L pappa asså började prata om att mamman kunde bita ihjäl ungarna idag.. asså tänk om jag får ta en kull på min bäbbä<3
Honan kan bli väldigt sur av sig när hon är dräktig, och vill inte att man ska nudda hennes mage. Sen så kan honan vara sur och grinig och inte tillåta att man rör hennes ungar tills dom är 3-4 veckor gamla. Därför har jag två rum i mina burar till dräktiga honor, när jag ska pilla på ungarna så stänger jag in honan i andra rummet.
Honan brukar inte bry sig om ungarna luktar människa eller annan kanin.

Putt :)
Ja det kan man :)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Inget mer? xD
Vad vill du veta?
Solbackens kaniner

när de paras så ska honan gå in till hanen och inte tvärt om, för då kan honan försvara sitt revir och kannske inte blir så parningsvillig. Det bästa är om dem träffas där ingen vart förut.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Det är ju svårt att skriva när man inte vet vad du vill veta. Det kanske är bättre att be om råd av en uppfödare eller leta info på nätet :)

Min kanin som fick bäbisar rymde typ 5ggr innan hon fick kaninungar. Men jag tog på mej plasthandskar och tog honans bajs/kiss på dom , och ville jag bara titta på dom tog jag ett halmstrå och petade bort lite hår och kollade och sedan petade jag tillbaka håret med halmstrået.
Kan honor ÄTA upp sina ungar? :O

#19 jaa det kan dom om dom inte har nått vatten.
#16: Ja det kan dem. Folk jag har pratat med det om verkar ha olika uppfattningar. En del säger att honan är skrämd och vill "skydda" ungarna, därför äter hon upp dem. En del säger också att det beror på näringsbrist, och en del säger att det beror på att honan helt enkelt råkar sätta i sig en unge när hon ska bita av navelsträngen.

När Kan man börja ta upp ungarna utan att kleta in händerna?
När dom börjar gå runt i buren själva.
Solbackens kaniner
Jag har aldrig kletat in händerna när jag tagit i ungarna med min ena hona.
Men sen litar honan på mig till 100% och brukar sitta bredvid när jag kolla ungarna (vill jag ska klappa henne).
Fast detta gör jag enbart med denna hona eftersom jag vet att hon verkligen litar på mig och tycker om mig.
Med den andra honan väntade jag till de gick runt själva i buren, innan jag slutade klappa mamman så jag luktade som henne.
Nej, jag brukar inte heller gegga in händerna. Men jag har ju också väldigt snälla honor.
Solbackens kaniner