Hej!
Jag har precis skaffat en kanin, den är ganska långhårig och typ beige, eller vad man ska säga. Någon som vet vad det är för ras? Jag läste här att det inte är bra att ha marsvin och kaniner tillsammans eftersom kaninen kan skada marsvinet, så jag tog en stor låda eller vad man ska kalla det och gjorde fint i den åt kaninen, gör det något om det bor i en sån tills jag har skaffat en riktig bur? Jag har tyvärr inget val för tillfället, jag ska jobba hos min pappa på helgerna och tjänar ungefär 500 kronor på 1 dag, hur mycket kostar en kaninbur? måste man ha en sån där jättestor kaninbur till en dvärgkanin? Tacksam för svar :)

Kan du lägga upp en bild på kaninen? Finns massor av långhåriga raser och pälstyper, samma med att du säger att kaninen är "beige".
Hur stor är lådan? Kaninen kanske kan hoppa över kanterna på lådan. Om kaninen kissar kan det gå igenom så att kisset kommer på golvet om du har lite spån.
En ny bur kostar från ungefär 600 kronor uppemot 1200 beroende på vars man bor. Här kostar stora burar nästan tvåtusen. Inneburar är billigare än uteburar.
Minsta måttet för en kanin är 100*50*50. Mindre burar än så är olagligt. Försök köpa så stor bur som möjligt. Mina kaniner bor i en bur som är 150*70*70.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Har du nån bild på kaninen?
En dvärgkanin (under 3 kg) ska ha en bur på minst 0,5 kvm = typ 100x50x50. Men justörre desto bättre..
Om man köper på t.ex blocket så behöver det inte kosta mer än några hundralappar.
Instämmer om buren. Min kanin bor i en bur som är 117x50x50 och det är en dvärgkanin.

#4 Jätte söt :) Toa-lätt är jätte bra att ha till långhåriga kaniner!

Teddylöwen, pekingteddy, eller välpälsad löwen är rasen (om den nu är renrasig). Ser ut som havanna på bilden men svårt att säga helt beroende på ljuset.
Jag lägger ett lager med några cm tjocks spån först, och sedan ett tjockt lager halm vilket gör att spånet suger upp kisset. Toalätt tycker jag själv fastnar mer i mina teddydvv pälsa dock, ett annat alt är värmepellets som sägs vara riktigt bra, eller att bara ha en fleacepläd som man tvättar om vartannat.
ah, men toa-lätt verkar fungera bra, jag får testa lite olika saker o se vad som funkar bäst
jag ska typ sälja mitt marsvin, ni får gärna höra av er om ni är intresserade av ett marsvin.. :)

Ser ut att vara en teddylöwen, pekingteddy eller välpälsad teddy, som Trasdocka säger. Färgen ser ut att vara madagaskar eller havanna.
www.frihetenskaniner.se

Tycker det ser ut som en gulröd eller gul/svart japantecknad. Havanna är mer brungrå och madagaskar är också grårare, sepc. vid nosen och örontopparna.

Har du fler bilder?
www.frihetenskaniner.se

Antingen svart/gul japantecknad eller madagaskar.
www.frihetenskaniner.se

Förstår inte vart ni får g/s japan ifrån? och inte heller madagascar. Havanna är mer åt det rödbruna hållet. Här är en bild på en havanna, ska se om jag kan hitta en teddylöwenhavanna. Om man jämför med din havanna matilda så måste den här kaninen ha mörkare färg eftersom pälsen är kortare. Se på ex en madagascarfärgad angora, där är kroppens färg nästan helt vit när pälsen inte är klippt. Havannans ögon ska dessutom skina i rubinrött sett från vissa vinklar, dock är det inte något jag sett, men det är kanske för att ljuset inte varit det bästa :)

#13 Jämför bara med Myran och Myran är gråbrun, inte rödbrun, pga. av hennes pälslängd. Tycker att den ser mycket mer ut som gulröd eller viltbrun, ev. madagaskar. Men tycker inte alls att den ser ut som havanna.

Med gulröd menar du Bourgogne eller? Den är ju dock ungefär i samma färg som isabella när de blir långhåriga i teddy.

Bourgogne är den ungen näst längst till höger.
Bourgogne och Bourgogne wiener.
Inte likt Isabella på långa vägar. Isabella har ju blågrå slöja på gulbrun grundfärg. Bourgogne är Gulröd, alltså orange, i princip ^^
Havanna skulle jag hellre kalla chockladbrun. Inte rödbrun som kaninen på bilderna är.

Nämen knasboll, menar så klart det "gula" på en isabella, inte det blågråa ^^
Bourgognen på bilderna är fortfarande inte långhåriga så nej, självklart att färgen är stark och fin, den har inte mattas ut det minsta eftersom pälsen inte är tillräckligt lång.
Jag tycker att kaninen på bilden du just visade på havannan är precis samma färg som kaninen i fråga. Undrar om man gått och fått dålig syn på gamla dar? O.O Eller så gör vi så att vi ber personen i fråga lägga ut bilden på kanin-net, där får man alltid bra och i 99.9 procent rätt svar ;)

#18 Det kan ju vara skärmen också ^^ Beroende på vad man har för färger på data-skärmen menar jag :P För i mina ögon är kaninen röd, lite gulaktig, inte brun x)
#0: Har du någon bild som är tagen under ex en lampa?
Kanske färgen syns bättre.
För mig ser den definitivt inte ut som havanna.
Alldeles för gul för det.
Möjligen viltgul (sotad kanske) eller madagaskar, eller liknande. 
Kan nog som ovan sa, att den ser mörk ut för vissa och ljus ut för andra, kan bero lite på hur skärmupplösningen och färgerna ser ut.

Oj O.O ser den verkligen gul ut? :O Haha xD om man säger såhär, både ninnihs hund och myran ser röda ut på min skärm, och eftersom jag vet att hunden i vilket fall borde se mer gul ut (på de partierna så klart) så är det nog iaf min skärm som har en annan färgupplösning ;D

Men då är det inte bara min skärm då! Då är det inte bara jag som har någon inställning som gör att den ser helt klart havanna ut ;D men den kanske varken är det som vi ser emma eller det som ninni eller matilda ser, kanske är något helt annat lixom ;D

På min skärm såg det ut som havanna. Nu ser det gulbrunt ut ..
www.frihetenskaniner.se
#23 nope, inte bara din iaf ^^
- Mvh Emma
Isabella?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#27 OTROLIGT SÖÖT!
Den ser viltgul ut.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Viltgul eller Bourgogne ^^ Fast om den hade varit viltgul borde den ha varit ljusare vid kjolen..