Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 374 ggr
crystalguurl
0

Kaninkompisar bråkar

Hej! Jag skulle vilja ha eran åsikt/tips på mina kaniner. Jag har två kaniner som bor tillsammans och har gjort det i två år (kastrerad hane 6 år, kastrerad hona 2 år, de bor i stort hägn utomhus). Hanen har alltid varit mer dominant mot henne och en tidigare kompis, men det har aldrig varit mer att jaga honan när det kommer god mat. Men nu har han börjat morra och jaga honan så fort hon är ivägen. Det kan vara att han går igenom en tunnel och honan sitter där han går ut, då hoppar han mot henne så hon springer iväg. De putsar heller inte varandra som de gjort tidigare, eller sitter nära varandra (det är alltid någon decimeter emellan dem). Jag har funderat på att sära på dem för att inte riskera att de ryker ihop, men även för att honan är så låg i rang att hon blir mer osäker. Hur skulle du ha gjort, eller vad ska jag göra? Har du något tips? eller varit i liknande situation? Uppskattar alla svar, tack!

[annajohannas]4
0

Jag skulle särat på dem. Sätt dem i varsin bur, så att de kan se varandra. Honan behöver mer trygghet, och det får hon inte när hanen är så  som han är emot henne.