Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 496 ggr
MinisatinGR
1

Konstiga andetag

Hej, jag har 2 kaniner och båda är honor. Dom är båda 3 år. En av mina kaniner är lite större än den andra, den lite större andas ibland ganska konstigt. Det låter som när man själv är sjuk och är täppt i näsan. Jag undrar om vi ska göra något åt det?? Snälla svara! Tack i förhand!

Timms
1

Det kan bero på olika saker. Om kaninen är förkyld/har övre luftvägs infektion märks det ofta ganska tydligt genom att kaninen snorar.  Min första kanin råkade ut för det, och det gick inte att missa! Kaniner kan inte andas genom munnen så misstänker man att kaninen är förkyld ska man åka till veterinären.

Min andra kanin köpte jag när han var ca 6 år gammal och jag märkte ganska snabbt att han andades konstigt. Det nästan ''visslade till'' och ibland tyckte jag han lät som en gris… Efter några månader gick vi till veterinären som skrev ut antibiotika, men det hjälpte inte. Så min teori är att han helt enkelt var trångnosad. Jag vet inte hur vanligt det är hos kaniner men vet att det förkommer mycket hos hundar. 

Hundar kan man operera för sina trånga näsor så de slipper besväras av det, men tror inte man gör det hos kaniner. Det var inte heller något jag kollade upp med tanke på förra kaninens ålder.

För säkerhets skull tycker jag ändå att du ska ringa en veterinär!