Lilo boar igen?!!
Alltså nu börjar det bli mycket…Lilo boar för fjärjde gången på kort tid nu, hon boar för fullt med hö i huset och sliter av pällsoch allt så… Vad är det med henne? Är det normalt att dom blir skendräktiga så ofta? Hon är föddi mars så hon är ca 8månader… Sen lyfter hon alltid in sina leksaksbollar i huset också..tror hon att det är henne sungar eller vad? Jag fattar ingenting…

Japp, troligen är hon skendräktig?. Har hört att om man ger kaninerna hästmüsli kan de tokbrunsta och bli skendräktiga ofta.
Om hon inte har varit kontakt med en okastrerad hane så är hon skendräktig?.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Hon är inte gravid då?
Kanske skulle kolla med veterinären.
Hon ska ju inte vara skendräktig? för ofta eller så kan hon faktiskt ha adopterat bollarna, jag hade en hund en gång som adopterade en leksakskyckling.
#2 då måste hon ju ha blivit parad ;)
- Mvh Emma
Jag vet att hon ärskendräktig men jag fattar inte VARFÖR hon blir det så sjukt ofta..finns det nånting man kangöra åt saken? Hon äter bara massa hö, lite lottie pellets och grönake och frukt, så fodret bode ju inte vara anledningen..? Finns det nån som vet varför hon blir skendräktig? hela tiden och vad man kan göra för att förhindra att det blir såhär?

Tar du bort boet som hon bygger??Eller låter du det vara kvar?
#5 Jag har provat både och…hur ska jag göra?
#5 ett av bona förstörde hon själv samma dag som hon byggt det…hon åt upp allt utom pälsen förstås…
putt

Du kan ju alltid testa 2 veckor utan pellets och se om det blir någon förbättring. Vissa kaniner reagerar väldigt mycket på havre och blir skendräktiga om och om igen. Det kan även vara andra ämnen som hon reagerar på :)
#10 ok tack! :) Ska prova det! Hon lär väl kanske bli lite smått galen när hon inte får pellets när jag ger stitch men det ska nog gå bra :)

börja med mindre sats bara och lägg in dem i smådelar i aktiveringsbollen så ordnar det sig nog :)
#12 ok :) Men du kanske vet hur man ska göra med boat och så? Ska man låta det vara eller ta bort det direkt eller? Nu när hon fyllt huset med toa-lätt kan jag ta bort det då?

#13 Lägg tillbaka det där det ska vara, du kan även möblera om lite och se hur hon reagerar. Blir hon väldigt orolig får du vänta och låta det vara ett tag, annars har det laggt sig :)
Bara en fundering: Nån som vet om honor som ofta blir skendräktiga blir bättre av att ha haft riktiga ungar? Eller om det inte påverkar alls. Hade varit intressant att veta :)

#8: Haha, sötis ^^
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#15 Jag skulle aldrig själv ta en kull enbart för att honan var så skendräktig? ofta, utan skulle försöka gå till botten med vad problemet är. Att ta en kull är så stort ansvar och mycket jobb att det inte är något man bara gör för att honan ofta är skendräktig?, då lär man få mera problem sen med kullen ;)
#14 ok tack :)
#17 Nej det skulle nog inte jag heller göra, det var bara en fundering, haha har ju inte ens det problemet själv så ;) Tänkte bara om någon har erfarenhet av att honan faktiskt har blivit bättre av det. Är som intressant med kaniners beteende och hur dom fungerar. :)

#19 Jag förstod nästan att du menade så, men ville vara på säkra sidan bara ;) Finns ju faktiskt de som parar sin kanin bara för att de hört att vissa honor kan bli bättre till temperamentet. Men det är enligt mig vansinnigt. Inte skjutton parar man en tik som är agressiv och sedan med risk att valparna blir lika agressiva dem, man vill ju självklart inte föra ett sådant problem vidare. Nej vissa knasbollar är som de är :) Om du hör på kanin-net så kanske det är någon som har någon erfarenhet av det där :)