Kanin iFokus

Kanin

Etikett: tips-id-er-bloggar-och-hemsidor
LĂ€st 338 ggr
SabinaG
0

HĂ€rstamningsbevis

Hej 😊 Vet inte om jag valde rĂ€tt "rubrik" men jag chansar. Jag har lite funderingar ang hĂ€rstamningsbevis, har nĂ€mligen börjat tĂ€nka pĂ„ att göra egna 😊 SĂ„ jag har lĂ€st pĂ„ massor om det och har det mesta jag behöver veta, men det Ă€r en sak jag inte riktigt fĂ„r grepp om. Man ska ju skriva sĂ„ mycket info som möjligt, men om ex farfars bakgrund Ă€r okĂ€nd, kan man skriva det? Och Ă€r det godkĂ€nt att göra ett H-bevis Ă€ndĂ„? Tack pĂ„ förhand 🐇🍁

Zvintos
1

Grejen med hĂ€rstamningsbevis Ă€r att man fĂ„r utforma dem precis hur man vill, eller inte vill. Det finns inget tvĂ„ng nĂ€r det kommer till sĂ„na. đŸ™‚ SĂ„ om nĂ„gon förfaders bakgrund Ă€r okĂ€nd Ă€r det helt ok att skriva det. Med stamtavlor Ă€r det mer regler dĂ€remot, men det Ă€r det ju inte frĂ„gan om hĂ€r.

SabinaG
0

#1 NĂ€ precis, men fĂ„r ju göra som man vill men ju mer info ju bĂ€ttre lĂ€ste jag pĂ„ mĂ„nga sidor. Tack för ditt svar 🙏 Jag har inte lĂ€st om stamtavla för jag Ă€r bara intresserad utav h-bevis men nu vart jag lite nyfiken, fĂ„r vem som helst ocksĂ„ göra stamtavla? đŸ€”

Zvintos
1

#2: Nej, det Ă€r lite andra regler för stamtavlor. Först och frĂ€mst mĂ„ste kaninen vara renrasig och mĂ€rkt pĂ„ ett korrekt sĂ€tt, antingen i örat eller genom en ring. Den mĂ„ste ha en GodkĂ€nd fĂ€rg? och/eller teckning, samt att förĂ€ldrar och mor- och farförĂ€ldrar mĂ„ste uppfylla samma. Det fĂ„r inte heller vara för mĂ„nga "luckor" i stamtavlan (en lucka Ă€r en icke stambokförd kanin). För att fĂ„ skriva stamtavla mĂ„ste man dessutom vara medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund (SKAF) och ha ett uppfödarnummer. đŸ™‚

SabinaG
0

#3 Oj, wow vilket jobb 😅 LĂ„ter lĂ€ttare att skriva en bok 😂 Men det Ă€r kul att pyssla med sĂ„nt hĂ€r 😍 Skulle vilja ha nĂ„got bra Powerpoint-aktigt sĂ„ man kan göra fina H-bevise men det mesta kostar pengar.. *suck 🙄 vet du nĂ„got bra som Ă€r gratis man kan ladda ner och anvĂ€nda? Tacksam för dina svar đŸŒ»

Zvintos
0

#4: Man kan anvĂ€nda sig av Open Office. Det pĂ„minner lite om de olika Word-varianterna. De kanske inte Ă€r fullt lika bra, men de Ă€r gratis. đŸ™‚