Skadat bakben?!
Hej!
Häromdagen så skulle jag ta in kaninerna från hagen, med första kaninen så gick det bra men med andra kaninen så skedde en liten olycka. Jag stod med henne utanför buren och det kom sedan en skata från lekstugan (lekstugan är precis bakom buren), då blev hon rädd och hoppade ur min famn. Detta var alltså från en ganska hög höjd!
Hon haltar inte eller så, och hon skuttar. Men hon skuttar inte runt lika mycket som vanligt och hon verkar lite mer aggressiv än vanligt (aggressiviteten kan ju vara ett tecken på smärta). Jag har känt på hennes bakben och känner inget märkligt, men jag är ju inte expert på såna saker.
Kan hon ha sträckt eller stukat bakbenet? Jag vet heller inte vilket bakben det är då det inte syns!
Har ni något tips? på hur man kan känna igenom bakbenen?
Supertacksam för svar!
Hon kan ha fått en fraktur, det gör extremt ont att få frakturer. Så ta henne till en veterinär och kolla upp.
Tänk på att kaniner är bytesdjur och dom försöker dölja smärta och sjukdom så gott dom kan så man ska alltid ta förändringar i beteendet allvarligt i såna här situationer. Det kan vara så simpelt som en sträckning i ett ben eller i ryggen, men det kan också vara något värre. Du kan ringa din veterinär och se vad dom säger, om dom tycker att du borde komma in med kaninen eller avvakta.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Tack för svaren! :)