Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1026 ggr
Bubbetorpskaniner
0

Kan någon förklara?

Jag känner mig helt förvirrad med det här med statinpäls… Jag har läst lite och uppfatta det som att kaniner med satinpäls inte tar upp lika mycket kalcium som dom borde vilket leder till benskörhet och sedan bettfel? Vilken kanin som helst kan väll få bettfel eller? Bara för att kaninen är satin innebär ju inte det att kanin har bettfel eller att det är nått fel på den? Varför lägger alla ner sin Avel på satin?? Snälla någon hjälp mig o förstå.

Har själv en satin och tycker dom är helt underbara

Namiko
2

Nu kan jag inget om satinpälsade kaniner, men självklart kan vilken kanin som helst få bettfel, antingen på grund av deras gener eller skador. Men av det du skriver låter det som att satinpälsade har mycket större risk för bettfel än andra kaniner på grund av pälsanlaget och för mig låter det vettigt att aveln minskar.

Det har alltså inget att göra med att kaninerna i sig inte är underbara, men ett genetiskt fel som orsakar både benskörhet och bettfel är inte etiskt att avla vidare på då man offrar kaninernas hälsa och välmående för att få en fin päls. Kaninernas hälsa måste komma först.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Bubbetorpskaniner
0

#1 Tack så mycket för svar :) Men vad är tanken då med alla satinpälsade kaniner? Ska dom liksom bara få "dö ut"…

Namiko
0

#2 Slutar alla avla på dom så ja, då kommer dom satinpälsade kaniner som finns få leva sina liv men inga nya kommer att avlas fram. Det är inte något negativt att kaniner med ett så allvarligt fel "dör ut", det visar att dom kaninuppfödare det är frågan om är seriösa och vägrar utsätta kaniner för lidande för deras utseendes skull :)

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maleficum
1

Hos Marsvin har man vetat ett tag att satinpäls är kopplat till sämre kalciumupptag och även tandproblem.

Om det är samma eller liknande gener som ger kaninens satinpäls så är det logiskt att samma problem kommer med men det vet man ju inte.

Vad jag vet så är det ingen som har någon direkt koll på huruvida satinanlag och bettfel har något samband hos kaniner (ingen forskning har ju gjorts) eller om det kan ha varit så att de individer man använt för att få fram satinanlaget från börjat råkat ha nån genetisk form av bettfel.

Men man kan ju hoppas det kan forskas lite på det. Är det inget samband mellan bettfel och satinanlaget kan ju noggrann Avel minska bettfelen. Men är det däremot ett genetiskt samband (som hos marsvin) så är det ju, i djurvälfärds synpunkt, nog ändå bäst att helt sluta avla på dem.

Har en bekant som avlade dvärgvädurar med satinpäls men nu slutat avla medvetet på det pga bettfel.

Nu känner jag ingen som avlar rasen Satin eller Satinangora men har hittills bara hört om dvärgvädurs satiner där det varit stort problem med bettfel (men sen är väl dem kanske vanligare också då dem verkar blivit mycket populära på kort tid).

(Finns en mindre studie där det visa sig att vädurar hade mer tandproblem än kaniner med stå öron)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
0

Sprang även på denna från SCAW (Swedish Centre for Animal Welfare).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

SabinaG
0

Satinpälsade får även ofta problem med magen/tarmar och det leder oftast till döden för det går väldigt fort, och det är många som inte hinner märka det " i tid " för att det går så pass fort. Därför slutar många att avla på dessa också.

Peak303
3

Precis som Maleficum skriver i #4 så får satinpälsade allt som oftast bettfel just på grund av genen satin. Satinpälsen i sig är glasig pga hur denna är uppbyggd, vilket är ihåliga hår. 

Detta problem har även upptäckts på rasen satin där uppfödare som haft dessa slutat avla på rasen. Någon direkt forskning finns tyvärr inte mer än att det varit en del engagerade uppfödare som har kollat statistik. Där har man upptäckt att flertalet satinpälsade eller satinbärare har utvecklat bettfel vid 2 års ålder. Som därmed inte räknas som ärftligt utan som en åkomma som uppkommit pga problem med kalcium upptag. 

Det har obducerats kaniner som både varit satin, satinrex, satinbärare och icke bärare av genen. Där kaniner som haft en kombo av satin och rex samt satin varit mycket svagare i skelette och skalle där dessas ben inte varit alls lika "hårda" som en vanlig kanins. Bara rex (utan satingen) har inte uppvisat samma symptom.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt