Vildkaniner?
Hej! Jag kan verkligen ingenting om kaniner. Men är lite orolig, i bostadsområdet där jag bor har det nämligen under sommaren dykt upp en liten skara kaninungar (ungdomar?). De ser, så vitt jag kan se, inte direkt ut som om de hör hemma fritt i det vilda. De är ljusa i färgen och flera av dem vita, de är små, ludna och inte livrädda för människor men håller sig på avstånd. De har dubblat i storleken nu och hänger inte tillsammans lika ofta. Vad jag kan se ser de ut att må ganska bra, inte undernärda, skadade eller så. Men som sagt jag kan nästintill ingenting om kaniner. Min oro är i huruvida de klarar sig här i området. Det finns en del bråkiga barn här och jag är såklart rädd att de skulle trakassera de små liven. Bör en ringa något nummer eller är de helt enkelt vilda och bara att låta va? Är det någon som kan ha släppt ut dem på brist av intresse? Vad tror ni som är lite kunnigare? Klarar de vintern osv? Jag har inte sett någon interagera med dem vid något tillfälle utan de verkar helt självgående. Bifogar en halvbra bild på en av dem som såg ut att mysa i rabatten utanför mitt hyreshus.
Det där är en utsläppt tamkanin, vildkaniner ser inte ut så där :)
Som #1 säger så är det en utsläppt/förrymd kanin eller möjligtvis andra generationen av utsläppt/förrymd kanin eller så.
Har tagit hand om en två sådana i mitt liv. Fanns en visningsgård där jag bodde förut som hade diverse djur som de visade upp för dagis, skolor osv. Då jag praktiserade där fick med mig två kaniner hem (vid olika tillfällen), dessa kaniner var x-generationen utsläppta kaniner.
Människor som tröttnat på sina kaniner släppte ut kaninerna vid gården av någon anledning så det fanns massor med förvildade kaniner där tyvärr.
Ena kaninen (hona nr 1) jag tog med mig hem, tog jag hem för att hon hade hittats förlamad i bakbenen (en katt hade antagligen attackerat henne). Jag vägrade låta de som bodde/arbetade på gården "slänga in henne i väggen" som de hotade med så jag tog hem henne och rehabiliterade henne. Hon hoppade sedan runt i stort sett som vilken annan kanin som helst (hade lite typ. nervryckningar i rumpan men det var allt), fick sju underbara (planerade) kaninungar, levde ihop med tre av sina döttrar och en sedan den andra "hittekanin-honan" (som de på gården hittat som pytteliten unge och frågade om jag ville ha, hona nr 2). Hona nr 1 var en av de mest vänliga, keliga och fina kaniner jag haft, hon var lite skyggare i vissa situationer men var verkligen en underbar kanin. Hona nr 2 var även hon en jättehärlig kanin.
Utsläppta/förrymda kaniner brukar klara sig förvånansvärt bra men det finns ju faror som rovdjur, elaka människor som kan få för sig saker, trafik m.m. som kan förkorta livet för kaninerna.
Oftast blir kaninerna dock snabbt fler (de är ju ganska kända för det, haha). I Stockholm t.ex. finns på vissa platser grupper med denna typ av kaniner som blivit så extremt stora att de t.o.m. skjuts av 😕
https://www.svd.se/vildkaniner-i-stockholm-skjuts--och-blir-varmlandsk-husvarme
https://www.expressen.se/nyheter/masslakt-av-kaniner-i-stockholm/
Finns även på andra platser i Sverige då kaniner har blivit problem och anses som skadedjur av städerna. Så kanske inte just den kaninen på bilden klarar sig…men tillräckligt många gör det för att de ska räknas som skadedjur.
Mvh/Chinesecrestedlover
Som övriga säger är det utsläppt/förrymd tam kanin. En vildkanin har inte riktigt den formen och färgen och skulle, i min mening, aldrig ligga sådär avslappnat.
Lyckades själv fånga "vår" Svartling till vildkanin på bild häromdagen. Jag har på håll lyckats beskåda den då och då under längre tid men aldrig kommit såpass nära att kunna fota. Normalt sett är vildkaninerna viltgrå i färgen men de förekommer även i svart och är ganska små (mellan 1,3-2,3 kg).
En tam kanin kan ju leva riktigt länge (dvärgraser över 10 år) men sorgligt nog så är en vildkanins livslängd 1-2 år normalt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tack så jättemycket för svar! Då är det som jag misstänkte. #2 Fy vad fint gjort för kaninerna, tänk vilken skillnad du gjort för deras liv. Vilken insats. Jag vill ju verkligen hjälpa de här kaninerna. Skulle vara fruktansvärt onödigt om de skulle avlivas på grund av människors ointresse. En del av mig vill läsa på allt jag kan och försöka ta med de jag kan hem, eventuellt omplacera dem eller bara göra vad jag kan för att förbättra deras livskvalité. Men det känns väldigt skönt när du säger att de kan klara sig förvånansvärt bra på egen hand med. #3 Jättebra info. Ja, jag tyckte ju verkligen inte de såg ut såsom jag tänker mig att vildkaniner ser ut haha. Nu har jag bättre koll! Tack igen! Vad hade ni gjort i min situation? Finns det något jag kan/bör göra? Risken är väl att det, som #2 säger, kan bli en skadedjurssituation om ingenting görs… eller?
Jag hade försökt fånga in alla och sedan antingen adopterat dem eller omplacerat dem.