Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 780 ggr
Moonstrike
0

BJ-frågor

Eftersom att det är ganska säkert att jag ska få (köpa) en BJ nu så har jag lite frågor:

1. Hur mycket äter dom per dag? Och hur mycket av vad?
  2. Kan man ha bara halm i buren eller måste man ha spån?
  3. Är dom lätta att "potträna"?
  4. Är dom svårare/lättare att få tama än andra raser?
  5. Hur mycket bajsar dom per dag?
  6. Hur snabbt växer dom?
  7. Nåt annat man borde tänka på..?

Tacksam för svar! =)

Om några frågor verkar konstiga så är det för att jag läst det nånstans och undrar om det är sant, eller liknande^^

Moonstrike
0

putt

Moonstrike
0

ingen?

[Niike]
0

Har ingen erfarenhet av Bj:s , men försöker lite iaf .. :) Kul förresten att du ska köpa en:)

1. Fri tillgång till hö och vatten. Grönsaker. Även grenar och torkatbröd/knäcke ibland. Pellets vet jag ej.
2. Spån suger upp kisset, så det är bäst med både och.
3. Vet ej, men tror inte det är någon skillnad ifrån någon annan ras.
4. Tror bara det beror på hur mycket man är med kaninen. Mer hantering = tamare kanin.
5. -
6. -
7. -

Moonstrike
0

#3 tack :)

Nån mer? AlexandraK? Oskyldig

Moonstrike
0

putt

Jag har hört att en del brukar ge sina BJs kokt potatis. Ska man göra det?

[Niike]
0

#5 Ja det går bra:) Btw funkar dt till vilken kaninras som helst:P

Elina.
0

#5: Det är ju inget måste att ge kaninen kokt potatis, men jag ger alla mina kaniner, inklusive jätten potatis ibland.

Moonstrike
0

#6 och 7 ok

Ync
0

Men kan man inte behandla en BJ som en te x hermelin?
asså störrebur såklart men mat å vatten ( kanske mer mat) eller är det något speciellt en BJ måste ha som inte ( i detta fall ) en hermelin har ? :)

Har funderat på att köpa en BJ, typ som en liten hund blire ju då! :) <3

[Quellii]
0
  • Hur mycket äter dom per dag? Och hur mycket av vad?
    Mozart fick fri tillgång på hö och vatten, 4 dl rabbfor blandat med havre. Och grönsaker :)
  • **Kan man ha bara halm i buren eller måste man ha spån?
    **Jag hade matta och hö så halm funkar nog :)) hade bara spån i toadelen.. ^^
  • Är dom lätta att "potträna"?
    Mozart var jättelätt att träna, ifall han bajsade utanför så flyttade jag det till lådan och då fattade han :)
  • Är dom svårare/lättare att få tama än andra raser?
    Nää, det är nog helt individuellt :)
  • Hur mycket bajsar dom per dag?
    Mycket :D xD Nää, men mycket mer än Ballis iaf :P
  • Hur snabbt växer dom?
    Jag tyckte att han växte jättefort, men dom är ju lite långsammare på att växa klart om man jämför med mindre raser.. ^^
  • Nåt annat man borde tänka på..?
    Det är viktigt att träna på att ha kaninen uppe i famnen redan från början, så ofta du kan, för det är inte roligt med en sprattlig 10kg's klump :P xD
Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  1. Hur mycket äter dom per dag? Och hur mycket av vad?
    Förutom fri tillgång på pellets, får min BJ 3dl pellets (stampe) om dagen, samt grönsaker. Ibland får hon kokt pasta, kokt potatis och kokt ris som blivit över. Små kaniner ska man inte ge särskilt mycket utav detta, då de går upp väldigt mycket i vikt av det.

2. Kan man ha bara halm i buren eller måste man ha spån?
    _Du kan ha bara halm i buren. Men halm har inte särskilt bra uppsugningsförmåga. Så jag skulle rekommendera att du har spån under halmet.
    _

3. Är dom lätta att "potträna"?
    De är väl som alla andra raser. Finns individer som är jättelätta att potträna, medans andra tvärvägrar. Min Järnsaxa tex är väldigt renlig och använder bara ett hörn av buren. Underlättar väldigt mycket vid städning.

4. Är dom svårare/lättare att få tama än andra raser?
    _Som med alla andra raser, helt individuellt.
    Min tös påminner mycket om dvärgvädurarna i temperamentet, så hon var inte särskilt svår att få tam.
    Däremot är hon lite skrajsen mot ex hundar och vägrar komma i närheten av någon som luktar hund.
    _

5. Hur mycket bajsar dom per dag?
    Oj, absolut ingen aning! Men definitivt mer än om man jämför med en liten hermelin. Stor kanin = mycket bajs.

6. Hur snabbt växer dom?
    Vid 8 veckors ålder var min dam lika stor som en dvärgvädur. Vid 4 månaders ålder vägde hon 5kg. Nu är hon 1 år & 4 månader (snart) och väger lite drygt 8kg.

7. Nåt annat man borde tänka på..?
    Som Alexandra sa, se till att hantera kaninen från första början. Det har jag missat lite med Järnsaxa, så den damen bär man inte i onödan. Att bli hanterad har hon inget emot, men att bli buren är en pina tycker hon (väldigt höjdrädd). Träna också på att klippa klorna, så h*n vänjer sig vid det direkt.

Moonstrike
0

#10 o 11 Tack så jättemycket!! :)

Nathalieee
0

håller med #10 , helt rätt =)