Bettfel
Hej đ Jag har 2st smĂ„ kaninhonor som ska flytta den 4/8. Jag undrar hur man gör nĂ€r man kollar om dom har bettfel? Kan man göra det sjĂ€lv eller gĂ„r man till veterinĂ€r? Har lĂ€st att mĂ„nga gör det sjĂ€lva och inte anvĂ€nder sej av veterinĂ€r. Jag har studerat dom och dom gnisslar inte tĂ€nder, dom slickar sej inte om munnen, dom Ă€ter med oerhörd bra aptit och jag ser inga andra tecken pĂ„ bettfel. Jag hoppas att jag inte fĂ„r nĂ„gra pĂ„hopp eller dumförklarningar ang mitt inlĂ€gg, jag Ă€r ute efter att lĂ€ra mej utan att gĂ„ till veterinĂ€r (om man inte behöver det sĂ„klart), och inte fĂ„ nĂ„gon "upplĂ€xning", jag Ă€r ute efter Ă€rliga och bra förklaringar med en trevlig ton đ Tack pĂ„ förhand och hoppas att ni har en trevlig helg đ»
Det man kollar hos smÄ ungar Àr att bettet fram Àr korrekt. Mer kan man inte se tyvÀrr.
De tvĂ„ framtĂ€nerna uppe ska ligga utanpĂ„ men intill framtĂ€nderna nere. Har ungen tĂ„ngbett (tĂ€nerna gĂ„r ihop som skĂ€nklarna pĂ„ en hovtĂ„ng) eller underbett (undertĂ€nderna ligger utanpĂ„) sĂ„ Ă€r det inte bra. Ăverbett kan ocksĂ„ förekomma, dĂ„ ligger de övre tĂ€nderna framför undertĂ€nderna, d v s med mellanrum.
Man kan inte garantera att de inte fÄr bettfel senare trots att det ser bra ut nu, men Àr det inte bra nÀr de Àr smÄ Àr det stor risk att kaninen fÄr problem i framtiden, dÄ tÀnderna inte slits normalt nÀr kaninen Àter.
Tack sĂ„ mycket för hjĂ€lp och svar âșïž
Jag hade gÄtt till veterinÀr och frÄgat om man fÄr vara med o se för kunskapen skull. I hÀst vÀrlden vill gÀrna veterinÀrer visa o förklara de mesta. LÀrorikt