Fixerar vid att gräva
Hej, Jag har en ettårig, kastrerad, kanintjej. Hon är frigående inne (typ 10kvm), har leksaker, krypin och ställen att hoppa upp på. Fleecefilt som underlag i buren och på golvet. Hon fixerar dock ofta på olika platser, ofta hörn, där hon sitter och gräver på golvet, och biter på lister/bur/annat som finns i hörnet. Om jag hindrar henne från att komma till det hörnet genom att ställa dit något byter hon bara hörn. Hur kan jag få bort detta beteende? Kan jag stimulera grävandet på något naturligare sätt? Är det något annat i miljön hon kan vilja ha?
Har hon pinnar att gnagga på?
#1 Hon har många gnagleksaker :) Hon får även färska pinnar med jämna mellanrum. #2 Tack. Jag ska söka runt lite och ordna en grävlåda till henne. Hon måste ju få vara kanin och få utlopp för sina instinkter, men att gräva på golvet är ju frustrerande för henne (och håller mig vaken på natten…)
#1 Hon har många gnagleksaker :) Hon får även färska pinnar med jämna mellanrum. #2 Tack. Jag ska söka runt lite och ordna en grävlåda till henne. Hon måste ju få vara kanin och få utlopp för sina instinkter, men att gräva på golvet är ju frustrerande för henne (och håller mig vaken på natten…)
Skulle rekommendera att köpa en plastback med höga kanter och fylla med jord☺️ Att även fukta jorden med ex blomspruta kan oxå vara bra då kaninen kan svalka sig
Ja va bra, tänkte bara att varför hon gnagde på saker var pga av att hon ej hade pinnar. Men skaffa en gräv låda de låter som en bra idé . Min kanin älskar att gräva i sandlådan som vi har fylt med sand.