Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 571 ggr
Flugsvampar
0

Bli uppfödare?

Fråga ang uppstarting av kelavel. Behöver man registrera sitt uppfödarnamn och isåfall var? Känns smått onödigt att ha uppfödar Nr när jag ska föda upp kelkaniner. Har haft både kullar och många kaniner sedan jag var liten, har kunskaperna som behövs samt syfte med kullen så vill ej ha frågor om detta. Kommer vara renrasiga dvärgvädurar utan stamtavla men med HB.

Zvintos
0

Det finns ingen regel om att man måste registrera sitt uppfödarnamn någonstans för att ha uppfödning. 🙂 Hos SKAF (Sveriges Kaninavelsförening) kan man inte registrera uppfödarnamn utan att ha fött upp kaniner under flera år, bland annat. Där är det också renrasiga kaniner med stamtavla det syftas på. Med andra ord är det inte aktuellt för din del. 🙂

Hollie1996
0

#1 förlåt för trådkapning men känner att lin fråga är relevant. Hur vet SKAF att man fött upp under flera år? Måste man ha info o bilder på kullar eller hur funkar det?

Flugsvampar
0

#1 formulerade mig dåligt, syftar på gårdsnamnet! Det innebär alltså att man kan ha kelavel på hobbynivå med ett eget påhittat gårdsnamn även om det ej är registrerat?

Flugsvampar
0

#1 formulerade mig dåligt, syftar på gårdsnamnet! Det innebär alltså att man kan ha kelavel på hobbynivå med ett eget påhittat gårdsnamn även om det ej är registrerat?

Katti
2

Det hoppas jag verkligen, för det har jag haft i 20 år 😉!

Zvintos
0

#2: Jag kan inte svara exakt på hur det går till. Men dels måste man ha minst 3 års vitsordad uppfödning och även hållt på med utställning. Står mer om det här: http://www.skaf.info/kaningaringrd.html

#3: Det går definitivt att ha ett eget "gårdsnamn", "uppfödarnamn" eller vad man nu vill kalla det, utan att det måste vara registrerat.

Flugsvampar
0

#6 Dåså, tack för svar :)