vad ska jag göra???
Jag har en hankanin som har börja kissa och bajsa över allt
vad ska jag göra jag har spreja parfym och allt där han har kissa men han slutar inte!
jag kan inte lämna han en minut. han är snart 1 år.
snälla hjälp mig!
Spreja parfym är en dålig ide eftersom det kan skada kaninens luftvägar. Din kanin är med andra ord inte rumsren liksom min ena kanin inte är. Eftersom det handlar om en hane kan ett allternativ vara att kastrera honom. Det minskar hans revirbehov och gör honom lugnare.
Som #1 säger, du kan ju kastrera honom. Det hjälper iaf mot att han kissar, men bajsandet vet jag inte riktigt.
Vad gäller bajsandet kan du uppmana kaninen att gå på låda när han är utanför buren. Har du en toalätt kan du lägga lite av kaninens avföring i den och visa honom att den finns där, det kräver tålamod men det är ett sätt att uppmana honom till att bli rumsren.
Han har kanintoa och har alltid gått där, men det har börja nu! men hur mycke kostar det att kastrera??
En kastrering på en kanin kostar ungefär 600 kr.
Men om han inte gjort det tidigare kan han också ha fel i urinrören. Hans urinblåsa kan vara skadad och kan på så sätt inte hålla sig tät.
#5 men kan det ha med könsmognad att göra?? för han gör inte det i buren bara ute.
Kaniner blir könsmogna vid 4 månaders ålder och eftersom din kanin är 1 år redan skulle jag inte tro det.

Jag tror orsaken är att han är en okastrerad hane, som bara som vill markera revir :)
okej, då kanske det bara är att kastrera han.
#9 Kaniner blir i tonåren mellan 3-8 månaders åldern och då kan dom kissa utanför lådan och allt. Min kanin är nu 1 år och 1 månad och hon har nyss börjat kissa på ett stället som hon gjorde från början av hennes liv men sluta sedan när hon kom in i den här perioden. Och har börjat nu igen. Jag tror du fattar annars skriv.
#10 då ska jag avakta lite! :)

Zorro, jag har samma problem och min hane ligger på operationsbordet nu för kastrering. Hoppas han ändrar sig.