Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 636 ggr
Kanintjejen123
0

Köpa kanin

Hejsan, jag och min syster funderar på att köpa kanin igen. Vi har haft 2 kaniner för va 2 år sen men var tvungna att sälja de tyvärr, nu är vi så sugna på kanin igen men har några funderingar. Vi tänker på att skaffa en kanin då det känns smidigast och så, men är det mycket bättre att ha 2 istället eller spelar det någon roll? Vi kommer ha kaninen ute så min fråga är då hur gör man på vintern (vi hann aldrig ha våra förra kaniner över vintern), jag tänker med kylan, all snö och om man ska tänka på något speciellt för det. Sen finns det ett litet problem, våra föräldrar är nämligen skilda men vill verkligen inte att det ska hindra oss för att skaffa kanin. De bor bara max 5 min med bil från varandra och de hjälper varandra mkt osv, bor just nu varannan vecka men funderar på att bo mer hos pappa. Har ni några idéer på hur jag kan underlätta det. Tror det var allt Tack på förhand!

anonympajas
0

Alltid bättre med två! Köp två kullsystrar tror jag blir bäst, eller omplaceringar som redan bor ihop. Våra kaniner bor ute året om. Vi ställer in buren i våran stora vedbod, torrt, vindstilla och helt fritt från nederbörd. Blir inte lika kallt där helt enkelt, så det är ett tips?. Aldrig varit något problem för oss, inte ens när det blivit ner mot -30 grader och kaninerna gått med frost och is på morrhåren (?). Mycket halm och hö så funkar det. Tappar kaninen lätt hullet kan havre va bra. Bör gå bra, ha isf kaninerna hos pappan om ni ska bo där mer. Va bara säkra på att föräldern som kaninerna/kaninen ska bo hos kan hjälpa till mycket o så! Lycka till

Russinlimpa
2

Först och främst, varför var ni tvugna sälja dem första? Tycker inte man ska göra sig av med djur och sen köpa nya. Bättre man försöker göra allt som går för dem man redan har. Djur är familjemedlemmar, inget slit och släng. Om ni ändå tänker skaffa så ta två omplaceringar. Ska dem bo ute så kommer ni inte spendera lika mycket tid med dem som om dem bodde inne. Så bäst ha två så dem har sällskap av varandra. Finns bland annat smådjurschansen där alla kaniner som omplaceras är kastrerade. Eventuellt om ni hittar en privatperson som inte kan ha kvar av någon anledning. Rekommenderar facebookgruppen Friare kaninliv, dem har även en köp/sälj grupp. Personligen så skulle jag ju ha kaninen i någon form av hägn med så högt i tak att man som person kommer in raklång. Alltså någon typ av bur/gömställe + hägn så dem kan röra på sig mycket och när dem vill. Tänk på att det är lag på nya burmått från och med i år. Ha inte vattenflaska under vintern då den lätt fryser. Ha mycket halm som dem kan krypa in i och såklart fri tillgång till hö alltid. Om det behövs så ge dem lite av ett bra pellets under vintern, t.ex Selective eller Brit. Nu har ju jag frigående kaniner inomhus, men när jag och sambon inte bodde ihop än så pendlade jag med kaninen jag hade då. Han brydde sig inte nämnvärt, dock är han väldigt trygg i sig själv och gillar nya platser och människor. Så kanske att ni skulle kunna ha burar hos båda och ta med kaninerna. Annars så blir det ju den föräldern som kaninen bor hos som får ta hand om den, så i ert fall pappa. Alltså måste pappa vara villig att hjälpa till. Eftersom ni är barn så ligger huvudansvaret på den vuxna hela tiden. Så vill inte pappa så ska ni inte heller ha kanin. :)

Kanin.älskaren
0

Håller med #2

Russinlimpa
0

Och skaffa helst en kastrerad hona och en kastrerad hane, eventuellt att ni ordnar så dem kastreras. Då har ni störst sannolikhet att dem kommer komma överens, sjukdomsrisker minskas markant och dem kommer vara lättare att hantera eftersom det inte är några hormoner som löper amok. :)

Morötterna
0

Säger som #2