Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1351 ggr
isabellebju
0

Bakbensförlamning!

Hej! Igår kväll så var vår kanin ute på sin vanliga kvälls”runda” i hennes Hage. Vi är en bit bort och har inte jättemycket koll för det brukar gå jättebra! Sedan, plötsligt hör vi att vår kanin skriker. Vi springer fram och ser att det står en katt vid buren dom skrämt henne och jagar såklart iväg den ganska långt bort. I buren ligger hon där på rygg och sprattlar och jag och min syster får panik och hon hämtar de andra medans jag öraöker att vända på henne och lugna ner henne lite. Jag kollar henne lite snabbt och katten har ej rört henne utan bara skrämt upp henne rejält. Vi gissar då att hon hoppat upp och sedan blivit så skrämd att hon landar på rygg. När hon var i buren hade hennes bakben blivit lite sträckta och hon kunde inte riktigt kontrollera dem. När vi går in med henne så lugnar vi ner henne lite och sedan släpper ner henne så vi ser om hon kan gå. Det kan hon inte. Hennes bakbenen släpar hon efter sig och hon blir jätterädd. Vi hade en kanin innan som fick bakbensförlamning, hennes syster, som fick gå bort för ca. ett halvår sen då vi fick avliva henne. Det såg ungefär likadant ut på henne som det gjorde på våran kanin nu så det tyder väl på avlivning? Men, vi väntade lite längre med våran andra kanin och gav henne någon sorts medicin (ska kolla upp vilken) och efter typ en vecka så började hon faktiskt röra lite på benen och stretcha ut dem men då hade vi tyvärr redan bokat avlivning men det var väl ändå bäst så. Vi har känt efter hennes ryggrad nu och hon reagerar inte någonstans men en av dem sitter lite snett. Vad ska vi göra?

ajanki
2
isabellebju
0

Hon blir jättefrustrerad då hon vanligtvis brukar springa jättemycket om dagarna!

isabellebju
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är även en bild.

Lona
0

Veterinär, NU!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Morötterna
0

Åk till vet!!! Ni ska till vet så jävla fort som möjligt!!

Lona
0

TS, hur går det?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

isabellebju
0

#6 Lona, Jag leter och letar efter en öppen veterinärklinik men det ända som kommer fram är onlinekliniker men då vi inte hunnit försäkra så kan vi ej använda oss av dessa, lite onödigt att försöka ifall vi behöver avliva tänker jag.

isabellebju
0

Jag masserar henne så länge och så får vi hoppas på att vi hittar en klinik som vill hjälpa till!

Arcade-Foodie
0

Det är fel att säga man tycker något är onödigt, när det handlar om ett liv. Din kanin kan mycket väl ha ont men inte visa det då det är en bytes djur. Ni borde ha tagit den till en veterinär eller ringt till en online vet för att få råd eller om de skulle kunna hjälpa er på något viss sätt redan igår. Vet att det kostar 300 + något när man ringer online vet. Men som ägare så får man ta det, när man inte har kaninerna försäkrade :) Så kaninerna behöver inte vara försäkrade för att ringa till en online vet. Hoppas att det går bra för er och att du får tag på en veterinärklinik.

isabellebju
0

Har masserat henne ett tag nu och hon har rört lite på sitt ena ben, bra tecken?

Morötterna
0

RING OCH ÅK IN TILL VET!

Morötterna
0

Ring online om det absolut inte finns någon

isabellebju
0

#6 Masserar henne lite och hon har börjat att röra lite på sina ben, bra tecken? Veterinär säger att vi ska fortsätta som vi gör och ge selen till henne. Hon kan tydligen ha brist på det i kroppen och då är det lättare för dem att bli förlamade.

isabellebju
1

#11 och #12 Har fått tag på veterinär nu och de säger att vi ska massera henne och ge henne selen. Vi ska åka in nästa vecka ifall det inte blir bättre! :)

Arcade-Foodie
0

Det är bra tecken att hon kan röra på sina ben, då är de inte helt förlamade. Hoppas allting går bra för er.

thistletoe
2

Av händelseförloppet att döma tvivlar jag på att hon har selenbrist. Jag har haft ungdjursförlamning på några kaniner under årens lopp och det är inget som kommer tvärt i en handvändning. Kaniner har väldigt kraftfulla bakben och kan enkelt bryta av sina egna ryggar, något hon kan ha gjort när hon skrämdes av katten. Jag är väldigt orolig för att det är det hon har gjort och då måste du in till en jourhavande veterinär NU eller avliva direkt. Kaniner är väldigt duktiga på att dölja smärta så att hon rör lite på bakbenen behöver inte vara ett tecken på att hon inte har ont.

silverfiisk
0

”Vi har känt efter hennes ryggrad nu och hon reagerar inte någonstans men en av dem sitter lite snett.” Vad är det dom sitter snett? Ryggraden? Isåfall hoppas jag att du förstår att du måste till veterinär NU. Fruktansvärt att sitta och vänta och låta kaninen lida. Har du inte redan varit till vet så åk in så fort du kan.

isabellebju
0

#17 Jag checkade en extra gång och tydligen hade jag misstagit mig. Alla sitter där de ska och hon har börjat stötta lite på dina ben nu, bra?

isabellebju
0

#17 då menar jag ryggkotor.

silverfiisk
3

#18 Ja, det är väl positivt. Men jag tycker ändå att du ska åka till en veterinär så att dom får undersöka kaninen. Tycker att du skulle ha åkt in för längesen eftersom hon kan vara skadad och ha väldigt ont.. dumt att låta henne lida när du inte vet vilka eventuella skador hon har. Bättre att åka till veterinär en gång för mycket än för lite. Ber om ursäkt om jag låter elak eller så, men jag vill att du förstår allvaret och tar ditt ansvar (vilket du säkert gör). Menar inget illa.