Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 646 ggr
AmandaEkegren
0

Grinig kanin?

Hej, Min kanintjej, kastrerad sedan drygt en månad och strax över 10 månader. Hon har alltid varit väldigt kärleksfull och gosig, men med mycket humör. Senaste veckan har hon dock fått en fruktansvärd attityd. Jag var tvungen att lämna henne med min granne ett par dagar, och sedan jag kom hem har hon stampat och gallergnagt för att få uppmärksamhet, men nu för andra dagen på raken har hon bitit mig; detta när jag gosat med henne, men sedan rest mig för att gå. Jag förstår att hon vill ha uppmärksamhet, men jag vill inte uppmuntra dåliga beteenden (gnaga, nafsa, etc) genom att gosa och klappa? tips? och råd? Tror ni att hon behöver sällskap? Skulle hon vara snäll mot en kaninkompis, tror ni?

Arcade-Foodie
0

Tror det är hormoner som håller på, vänta 3 veckor till så ska det lugna ner sig. Min hane jag kastrerade var extrem jobbig i 8 veckor, sen blev han som vanligt igen. Slutade väcka mig 4:30 varje morgon, ingen mer bitande mm. En kompis kan även hjälpa :)

AmandaEkegren
0

#1 Tack, skönt att höra. Jag har funderat på kompis, men är inte läge nu (flyttar hem till föräldrarna över sommaren, är 70mil enkel resa. Känns inte schysst mot ny kanin att behöva resa så långt så tidigt) Tänker jag rätt att jag ska ignorera dåligt beteende, men gosa/belöna henne när hon är lugn och trevlig?

Arcade-Foodie
0

Du tänker rätt, för då belönar du rätt beteende. Ett sätt att hjälpa med gallerbitning är att sätta någon filt eller kartong över gallret. Bara för att skydda hennes tänder, det kommer även dämpa ljudet.

AmandaEkegren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3. Sist jag la en filt över gallret ägnade hon 10 intensiva minuter åt att dra ner filten, och sedan satte hon sig på den och bet i den. Älsklingen. Men jag ska se om jag kan ordna det bättre den här gången - det är en bra tanke.

Arcade-Foodie
0

Hoppas att det går bra för dig och din kanin, hon är väldigt söt :)