Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 882 ggr
GraceJ
0

Går de att para?!

En snabb fråga.. Har en hona dom är dvärgväderur/hermelin som har fått ungar (hanar). Jag har sätt jätte många som skriver att det är ok att para son och mamma men undrar om det faktiskt går?

Annette
5

Det är olämpligt eftersom så nära släkt medför risk för missbildningar.

Linnea777
7

Varför skulle du en vilja para son och mamma?

Vissa uppfödare väljer att test para två nära besläktade kaniner för att de om de bär på defekter (t.ex mor och son, far och dotter eller två syskon).

Enligt vissa tål kaniner inavel bra och kaninerna blir "normala". Men det finns också vissa som säger att kaniner tål inavel väldigt dåligt. Och jag vet faktiskt inte vad som är sant.

Jag skulle inte rekommendera dig att para de två kaninerna då det enligt mig absolut inte finns något syfte för en sådan kull.

Morötterna
3

Varför ska du ens para dem? Asså skulle ALLDRIG para med stor inavel om det inte var för förebyggande syfte. Skriver inte utvecklat då #2 skrivit det jag tänker på. Men ja, man kan, men NEJ om det inte är högst nödvändigt gör det inte. Varför vill du ens para dem?….

Arcade-Foodie
2

Det går att avla men som #2 säger så gör man det för att kolla om det finna några dolda defekter. Man undviker helst inavel helt och det går några generationer tillbaks. Detta är för att man ska få så friska djur som möjligt och få mer genvariation. För inavel ökar också risken för att sjukdomar uppstår eller kommer utvecklas.

Peak303
2

#1 Det där stämmer faktiskt inte på kaniner. 
Blir bara defekter (missbildningar) om föräldrarna bär på dessa. Då kaniner är väldigt tåliga när det gäller inavel. 

Det går att göra så ja. Men man ska inte göra det om man inte har någon direkt anledning till det.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

anonympajas
0

Det är ju väldigt äckligt att para två kaniner som e familj liksom.. själv hade ja aldrig gjort det oavsett om de inte fått defekter elr så nee usch

Peak303
3

#6 Då vill du inte veta hur de gör i det vilda. Kaniner har inte "familjekänslor" på det viset som vi människor har.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Ulvelin007
0

#6 varför skulle det vara äckligt?

anonympajas
0

Det är ju jätte äckligt att tänka att sonen ska sätta på sin mamma? Tycker allmänt det är lite äckligt med Avel. Kaninerna blir utnyttjade. 🤢🤮

tiger tok
0

#9 fast de är inte medvetna om att de är släkt. Du får ju tycka vad du vill, men seriös och kontrollerad Avel utnyttjar inte kaninerna. En brunstig hona vill para sig, och om hanen vill para så kommer han göra det. Inget tvång. Vet inte om du tror att man håller fast kaninerna som man gör i många andra länder? (Finns de som gör så i Sverige också, men inget jag och många andra står bakom)

anonympajas
0

#10 nej men fortfarande otroligt äckligt att para dem? Min åsikt och stöttar inte folk som har "avelskaniner" :)

Arcade-Foodie
4

#11 Blir väl lite konstigt då. För det aldrig skulle finnas kaniner om ingen höll på med Avel, då kan man inte äga något tamdjur. Via Avel får man fram tama djur och inte förvildade. Utan Avel skulle vi aldrig ha hundar, katter, våra tamkaniner mm. Så att säga något som är naturligt, för allt liv på jorden och kalla det äckligt är väldigt grovt. Vet att Avel är mer kontrollerat än vad det är i de vilda. För man avlar bara på djur som har de egenskaper man vill ha men även utifrån temperament, hålla någon ras vid liv och utseende. Hålla ras vid liv är t.ex. Gotlands kaniner, Melleruds kaniner och vissa zoo ☺️ Själv tycker jag att Avel är bra, när det är under kontrollerad form och av bra uppfödare. Uppfödare som bryr sig om sina djur och ger dem ett bra liv. Gillar inte folk som gör det bara för att de tycker kaniner är gulliga eller bara på ett vimm vill ha kaninungar eller lätt tjäna pengar. Men alla har ju olika åsikter gällande Avel, men är själv glad att Avel finns för annars skulle jag aldrig kunna äga ett husdjur ☺️