Kastrera 5åring
Kan kaninen vara för gammal för att kastreras?
Gissar på att det är en hane?
Det är inte ett lika stort ingrepp på hanar som det är på honor så riskerna är mycket mindre för hanar. Om kaninen är i bra hälsa och kondition och att kastreringen görs hos en bra veterinär tror jag att det skulle gå bra.
Men såklart kan det vara större risker för en äldre kanin men 5 år behöver inte heller vara en ålder på en kanin:)
Jag kastrerade precis min hane som är 7 år. Det gick fint, men man får räkna med att åldern kan medföra att återhämtningen kan ta lite längre tid. Min kanin ville inte börja äta på ett par dagar efteråt, trots smärtlindring och älsklingsmat. Så jag fick pytsa i honom Critical care och vatten under de två första dygnen. Efter det så gick det snabbt och dag 4 var han precis som vanligt. Tror att det är bra om du har en veterinär som du litar på och som vet vad hon pratar om, så att du kan få support efteråt om du skulle bli orolig för något. Jag ringde min veterinär ett par ggr och diskuterade hans mående, och det var guld värt att få bolla med en expert när man var orolig.