Hjälp!
Idag blev jag uppväckt av min kanin för han började stampa hårt i buren. Sjävklart lite oroligt klappade honom och slutade. Jag gick sedan och lade mig och han började igen 1 minut senare. Denna gången tog jag upp honom och han verkade inte bry sig, jag lade mig i soffan med honom och han började utforska lite. Efter kanske 3 minuter började han fnysa eller något liknade ljud sedan började han stampa. Han fortsätter nu att stampa men han har lugnat ner nu. Vad ska jag göra?? Är han i fara eller inte??
Kaniner stampar när de blir rädda och för att varna resten av "flocken". Förstår inte vad du menar om han är i fara eller inte?
Min kanin gör också så! Fattar inte varför heller? Funderar på om det har med uppmärksamhet att göra?
#2 Anledningen till varför kaniner gör så står i kommentaren ovanför din. Det är för att dom är rädda, inte för uppmärksamhet.
Eftersom det var under en längre period så var det säkert för att han var rädd. Mina kaniner kommer också börja stampa när det är extremt uppspelt, vill ha uppmärksamhet eller börjar bli sura på en. Men dessa situationer sker t.ex. om jag har mat, vägrar att flytta på mig eller om de vill gosa men inte får det mm.