Böld/ tumör? Hjälp!
Upptäckte igår kväll att min hona på 8 månader har en utväxt ungefär där en ev pung skulle sitta. Den är som ett pekfinger i storleken, men inte lika lång. Hon hatar att ligga på rygg så därför har jag inte sett den tidigare.
Jag skall ringa veterinären imorgon, men jag undrar om detta är vanligt och vad brukar det vara?
Hon verkar inte lida av den…ännu.
Har tyvärr inte försäkrat henne ännu.
Det är inte en hane då?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Tycker också det låter som du har en hane i stället för en hona!
Precis som dom andra säger: är du säker på att det inte är en hane?

Borde "han" inte ha två kulor då? Nej utväxten har en avlång form som ett finger ungefär. Tror inte det är en pojk.
Kan en hane bara ha en pung?
Bild ?
#4; Skulle vara lättare om du har en bild? :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Ja, hanar kan ha en pung. Ovanligt, men det händer. Jag har haft en sån hane.
Solbackens kaniner

Det kanske är en hane?

Hon är hopplös att hålla still även när man är två, men skall se vad jag kan göra.
#4: Pungkulorna är ju avlånga, dom är inte runda som kulor. Så hade iallafall båda min hanar… =/
(Förlåt om jag har missförstått..)

pungkulorna brukar vara avlånga^^
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

#12; Det där ser verkligen skumt ut :S.. (Nu har jag ingen erfarenhet utav hur det ska se ut.. Min pojke är bara bebis, men det där ser kostigt ut..)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Ja, det är en kille.
Solbackens kaniner
#15; Ser det ur så då? Jag tyckte det såg skumt ut :P. Men jasså.. Då har man lärt sig något nytt ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#15 Är du helt säker? Då behöver jag inte åka till veterinären då?
Hur gammal skall han vara för kastrering?

Det där är nog en hane;)
Ja jag är säker.
Om du kollar könet så ser du penisen.
Solbackens kaniner

Det är definitigt en hane

Jag har försökt kolla efter en snopp, men inte sett någon.
Men tack för era svar. Skall boka tid för kastrering då eftersom "han" (vad han nu skall heta) skvätter på mig och hela huset. Hoppas det blir bättre.
:) tror det är en hane
#21; Om du trycker lätt ovanför könet så kommer du se en liten snopp som ploppar ut.. Lättast ät att ha honom på rygg..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Vill inte stressa henne/honom mer idag. Vi måste vara två som håller fast med en handduk över huvudet, annars går det inte. Skall kolla en gång till någon annan dag.
Men tack för alla tips?, nu kan jag sova gott inatt…hoppas jag…om inte barnen vaknar… God natt!
Jag tror också att det är en hane .. ^^

Det är nog en hane;)
Helt klart en hane han skvätter ju kiss dessutom precis som hanar brukar göra!

Hane.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Har du varit hos veterinären? :)

när jag fick min kanin så fick ungefär en tumör som var som ett pekfinger men vi trode att det var ögat som hade infalmation. För att tmören bara växte och ögat rann mer och met, men när vi kom till vetrinären så var det en tumör så det sluta med att min bästa vän diog:( detr är nog ganska vanligt,.

#29 Nej, jag har inte hunnit boka tid idag, men får se om jag hinner imorgon. Känner mig inte så stressad eftersom alla tror att det är en hane. Hon/han är bara 5 månader och då får man väl inte kastrera?

#31 Jo du får visst kastrera när han är 5 månader, eller rättare sagt, du bör kastrera nu. Med tanke på att det är en pung som du visat bild på så är de ingenting att oroa sig, så länge du inte förväxlat bilderna med några andra ;)

#32 Tack, då skall jag boka tid snart. Nej jag har inte förväxlat bilderna, men "han" har bara en.

#33, det finns ett namn för det där… kan int ekomma på det just nu =/ skulle kunna gissa att de på kanin-net vet bättre, hör där :)

Har ringt veterinären idag och fått tid på torsdag för kastrering! Eftersom bara ena testikeln är nere blir det en större operation där de måste gå in i buken och ta bort den andra också. Hoppas det går bra!
Veterinären sa att hanars revirmarkering och beteende blir värre om inte båda testiklarna är framme och det kan ju förklara den del av betten och kissandet jag fått.
Uppfödaren var 99% säker att det var en hona, så jag känner mig lite besviken. Han måste varit väldigt sent utvecklad.