Kanin börjat bitas
Jag vet inte riktigt vad som hänt. Detta har inte hänt någon annan av mina kaniner. Jag köpte en dvärgteddy för ca 2 månader sedan och nu är hon fyra månader. Hennes kompis fick ungar för 1 vecka sedan och därför bor de inte ihop. Men nu har hon börjat attackera än när man rör i hennes bur eller klappar henne. Hon har bitit mig flera gånger men igår bet hon mig väldigt väldigt djupt… hon har även bitit dem andra i familjen. Vad kan detta bero på? Har läst en hel del men vill veta era åsikter. Hoppades liksom som om detta kunde vara en ras för mig men det verkar som om jag mest fungerar med dvärgvädurar.
Tror hon har kommit in när alla hormoner sätts igång, vilket har gjort att hennes beteende har ändrats. Antingen väntar du ut tills alla hormoner lugnar sig, men detta lovar inte att hennes beteende ändras eller så kan en kastrering hjälpa. Sen kan det vara massa annat, som att hon känner sig inträngd och rädd mm. En väldigt bra hemsida att läsa: https://rabbit.org/faq-aggression/
Hoppas verkligen att de lugnar sig då jag och hon inte riktigt funkar just nu och tanken var att jag skulle ta kull på henne. Vilket inte går ifall hon är såhär. Hur lång tid tror du att de tar tills man vet ifall hennes beteende ändras eller inte gjorde de.
Upp till 1 år när de typ är vuxna, hon är ju i en period då hon är väldigt hormoniell. Men detta är något man inte kan veta, om hon lugnar ner sig eller om hon kommer må bättre som kastrerad hona och inte användas till Avel. Då detta är ett beteende man inte exakt vill ha. Så du får se hur hennes beteende utvecklas, försök att jobba med henne. Länken ger väldigt bra tips? om hur man hantera en aggressiv kanin och vilka orsaker som kan ha gjort henne aggressiv mot folk.