Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1003 ggr
Arcade-Foodie
2019-03-27 19:53
0

Vilken pellets sort?

Behöver lite hjälp vilken pellets sort jag ska köpa till mina kaniner. Valet är mellan dessa 3 men om ni har någon bättre kan jag köpa det istället: Beaphar nature kanin: Innehåll: 65% timotej hö, spannmålfritt och soja fritt. Fibrer: 25% Protein: 13% Fett: 3% Kalcium: 0,6% Burgess excell mint: Råfiber: 19% Protein: 13% Fett: 4% Kalcium: 0,75% Oxbow essential adult rabbit: Råfiber: 29% Protein: 14% Fett: 2% Kalcium: 0,85 %

anonympajas
2019-03-28 11:39
0

Prova dig fram. Min förra hona klatade sig bra på lite cunie nature medans min förra hane käkade cuni nature och nåt mer (kan kolla om ja hittat va de het) för han behövde mer energi typ. Så du får prova dig fram. Alla kaniner behöver ju inte heller pellets. Min nuvarande hona får liiite pellets bara för att ha något att göra och hanen får inget alls. :)

anonympajas
2019-03-28 11:42
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta åt han. Ska nog köpa något annat till vintern då min hona börjar bli till åren och skulle nog behöva lite mer vitaminer! Sen åt min hane lite havre på vintern för att hålla hullet o så :)))

anonympajas
2019-03-28 11:44
0

Då kan jag ju också ställa en fråga!min hona är 3/4 år (osäker då jag bara haft henne i några månader) så vad Tipsq3 ni om för mat?

AmandaEkegren
2019-03-28 19:51
0

Min tjej äter selective, i samråd veterinär.  Så det är ett bra foder. Hon tycker mycket om det. Hon är bra i mage och hull, frisk och pigg. Så jag är jättenöjd. 

protein 14,0%, 
växttråd 25,0%,  (fiber)
råfett 4,0%, 
kalcium 0,6%, 

https://www.granngarden.se/kaninfoder-selective-pellets-350-g/p/1240262

Arcade-Foodie
2019-03-28 22:13
0

Aha, har prövat selective och cuni adult men två av mina kaniner äter så himla fort. De vräcker i sig maten. Så försöker hitta något foder de inte äter så fort. Då de är extremt mat fixerade. Så smak har mina kaniner inga problem, ända är att ingen av dem gillar paprika. Det är något de kollar på och lämnar helt och hållet. Behöver pellets så att två av mina tre kaniner kan hålla hullet.

anonympajas
2019-03-29 07:12
0

Min hona käkar också super fort, därför har jag slutat använda matskål. Utan jag slänger bara ut maten i buren. (Om hon får tex lite majs elr små gurkbitat får hon såklart det i en skål så de inte blir alldeles halmiga) Då får hon leta själv och äter därför inte lika fort. Jag anser att det blir lite naturligare för kaninen, då den måste jobba lite för maten. Sen städar jag alltid burarna på kvällen så maten blandas aldrig med bajs elr så

anonympajas
2019-03-29 07:13
0

Dock fick hon alltid havren i skål då det blir mkt svårare att hitta bland all halm och hö

Arcade-Foodie
2019-03-29 15:16
0

Slänger i buren har jag ingen lust att göra, då den är väldigt stökig på morgonen. Och jag städar först på kvällen. Brukar lägga in leksaker ibland med hö och någon godbit i som de kan leka med. Har det väldigt stressigt på morgonen att göra allting jag behöver göra, speciellt ha koll att tågen går i tid eller inte.