Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3999 ggr
silvia
0

Klippa angorakanin.

Hej,

Vet någon utav er hur man klipper en angorakanin? Finns det speciella saxar eller elektriska trimrar för detta?

Någon bra hemsida jag kan titta på?

Min kanin är väldigt sprallig… så jag förstår inte hur jag ska kunna komm åt att klippa den med sax.

Tack på förhand! /Silvia

Mimmiih
0

tyvär, jag vet inte.. men jag puttar iaf.. ;)

pandabjorn
0

vet inte heller :/

kan du inte lägga in en bild på din lilla kanin, angora är så sööta ;)

Trasdocka
0

Bor du i närheten av sthlm kan du komma hit så kan jag hjälpa dig första gången :) Annars tycker jag att du tar kontakt med någon annan uppfödare i närheten som kan hjälpa dig att komma igång.

silvia
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bor i Borås-trakten, men tack ändå!

När du klipper, klipper du med sax eller med någon trimmer då? Och hur kort klipper du? Sitter din kanin stilla eller måste du hålla fast den? Jag vill ju inte stressa den lille för mycket.

Har märkt att min kanin (Putte) tycker att det är väldigt obehagligt att man klipper/borstar under hakan. Men det är där han blir mest tovig.

Putte var 3 månader när jag fick honom och han skulle egentligen ha avlivats för att ingen ville ha honom. Men jag kände att jag ville rädda den lille. Han är en blandning mellan vit angora och lejonhuvad kanin. Skickar med en bild :)

Trasdocka
0

Det finns en angoraförening här i sverige, kommer inte ihåg vad den heter, men sök på google så kan du hitta den.

Jag klipper helt med sax, det där med trimmer har jag inga bra erfarenheter av, och har inte själv hört talas som någon som fått det att fungera ordentligt bra tyvärr.

Din sötnos verkar egentligen inte behöva klippas, utan enbart regenbunden pälsvård, ca varannan dag. Men bor han inne och du ändå vill klippa ner honom så finns det en massa trix att ta till.

Mina kaniner sitter stilla så det är inga problem, sen håller ju inte tålamodet hur länge som hellst, så ibland får man ta pauser o vila lite. Det finns olika sorters angoragrepp, som man avänder när man klipper för att kaninen ska ligga still ordentligt. De är svåra att förklara o har ingen bild på när jag gör det, men däremot kan du nog hitta dem på internet någonstanns :) Är du lungn och bestämd blir det inte alls samma stress som att vara osäker och att man då måste hålla på o fixa o trixa allt för mkt.

Om du inte känner att du klarar av att fixa det själv rekomenderar jag fortfarande avv du hör av dig till någon uppfödare i närheten, alt ber någon annan med erfarenhet att hjälpa dig. Dumt att utsätta kaninen för risken av att det kan gå snett när det är ett så enkelt problem att lösa :)

silvia
0

Tack för ditt svar! Jag ska kontakta någon uppfödare i närheten där jag bor och alternativt försöka lite själv.

Trasdocka
0

Hoppas det hjälpte dig och lycka till! :)