Tecken på dräktighet?
För lite mer än en vecka sedan para jag en av mina honor. Hennes första kull skulle detta bli. När jag sitter här gräver hon som en galning och det låter extremt mycket. Fast vid lunch red hon på sin kompis en gång. Så vad ska jag tro? Är hon brunstig eller dräktig. Hon gillar ju inte att gräva utan detta kom två dagar efter jag parat henne om inte 3-4 dagar efter. Svårt att säga. Kan en kanin ens vara brunstig när den är dräktig? Det är väl omöjligt vad jag förstått det som. Så mina frågor är: Kan en kanin vara brunstig och dräktig samma gång? Ska jag tro att min kanin är dräktig eller inte?
En dräktig kanin kan börja gräva mycket och kan låta mer än vanligt, kan börja möblera om i buren och sånt. De kan också bli ilskna i dräktigheten och lite efter födseln. Man kan inte vara dräktig och brunstig samtidigt. Om dessa beteenden inte är de normala hos din kanin kan du se de som tecken på dräktighet, men skendräktighet är inte heller ovanligt men de har lätt för att bli dräktiga i vanliga fall.
Tack så otroligt mycket för svar! Frågan är varför hon red en gång på Timja? Kan de ha med dominans att göra?