Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 832 ggr
[Avenbok]
0

Förhårdnader under hälarna

Hej! Min hermelin har förhårdnader under hälarna och huden är lite röd och irriterad runt omkring. Jag har smörjt med Inotyol som veterinären rekommenderat, men det blir inte bättre och pälsen växer inte ut. Hon är 5 år, i lagom hull och i bra form. Och hon är alltid på rent och mjukt underlag. I buren har dom massor av halm och i toalettlådorna lägger jag halm över ströet och på hyllorna ligger det fleecefiltar. När hon har varit ute i fuktigt gräs torkar jag tassarna. Jag kan inte hitta någon anledning till att tassarna inte blir bra. Funderar om det kan bero på allergi, vitaminbrist eller fettbrist. Hon äter mycket hö, lite gräs och äppelgrenar och 12 pelletsbitar per dag. Har ni några tips? på bra salvor eller kosttillskott jag kan pröva? Har någon annan haft en kanin med samma problem?

Linnea777
0

Har också en kanin som har problem med trycksår (om det är det du menar?). Även om han går på ett tjockt lager halm och inte får komma ut när det är fuktigt på marken försvinner inte trycksåren. Vilket delvis kan vara för att han har rexpäls vilket gör att de lättare får trycksår.

Linnea777
0

Har också en kanin som har problem med trycksår (om det är det du menar?). Även om han går på ett tjockt lager halm och inte får komma ut när det är fuktigt på marken försvinner inte trycksåren. Vilket delvis kan vara för att han har rexpäls vilket gör att de lättare får trycksår.

Villekaninen
0

Jag skulle bytt ut halmen och spånet mot fleecefiltar, spån drar till sig fukt vilket kan irritera kaninens hud. Spån fastnar också väldigt lätt i sår. Fleece är väldigt mjukt och skonsamt för hälarna, även lätt att tvätta och ha att göra med. Det Absorberar om tassarna är blöta. Är kaninen stor och tung? Trycksår beror ofta på att kaninen är tung vilket skapar mycket press på hälarna. Du smörja in med mandelolja, ta då mandeloljan på en bomullspadd smörj på det irriterade stället låt sitta i någon minut och skölj sedan bort, skölj bort allt! var även noga med att tassarna blir 100% torra. Du kan också köpa steril koksaltlösning (sårskölj)) på närmaste apotek som du tvättar hälarna med. Detta svider inte eftersom koksaltlösningen innehåller lika mycket salt som i en kanins ögonvatten (tårar) Hoppas detta var till hjälp!

Villekaninen
0

Såg nu att kaninen var en hermelin obs! Mitt misstag 😅

[Avenbok]
0

#2 Jag tror hon har början till trycksår, hon är normalpälsad men vit och blåögd, det kanske gör henne känsligare än en brun kanin? Vad har du provat att smörja med? #3Tack för tipsen, ska läsa på om mandeloljan. Saltlösning har jag inte provat att tvätta med, trodde det kunde svida i huden. Är det någon som provat vetegroddsolja som kosttillskott? Sen funderar jag på att linda bandage runt hälarna som avlastning.

Morötterna
0

#5 tror inte färgen spelar någon roll haha. Men vet inte. Skulle iallafall tycka det var lite konstigt bortsett från att kaniner med olika pälstyper har olika svårt att få trycksår. Halm är ju bra iaf :)

Villekaninen
0

#5 nepp koksaltlösningen innehåller lika mycket salt som en kanins tårar, min kanin har inflammationer runt ögat så jag läste på och tillslut köpte jag saltlösningen, det sved inte på honom och nu är inflammationen borta 🙂 (Koksaltlösning används även till att tvätta människors ögon)