Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 539 ggr
[Svea&Sabina]2
0

Kastrering - bo ute?

Hej! Min hane ska kastreras på torsdag, han bor utomhus. Jag ska fråga veterinären, men tänkte fråga er först. Vart ska han bo de första dagarna? Ska han bo inomhus, det är 25 grader skillnad från utomhus. Eller ska han bo i ett garage med 10 grader skillnad? Om han bor i garaget så kan jag inte hålla koll på honom, som jag kan om han bor inomhus. Blir det för varmt om han bor inomhus 1 dygn i 22 grader och sedan får bo i garaget där det är 10+ och flytta ut efter några dagar? Hur ska han bo innan han kan flytta ut till sin bur? Hoppas ni förstår! Jag skrev slarvigt :)

Villekaninen
0

När min kaninhona kastrerades fick han bo inne i 3 dagar (han är föredetta innekanin och flyttade ut i somras). Jag lät honom bo inne så länge för att han inte riktigt hade någon aptit (annars ett riktigt matvrak) vi heller inga värktabletter så lite kärlek mot smärtan skadade ju inte. Till din kanin skulle jag låta han bo inne första dagen sen garaget i 2-3 dagar och sen kan han flytta ut. Tänk på att han inte får hoppa alltså ingen sitthylla eller något annat högt i buren. Min kanin var riktigt trött första tiden men nu är han som en raket på tävlingsbanorna 🙂

Villekaninen
0

Menade Kaninhane 😁

[Svea&Sabina]2
0

#1 Tack för svar! Någon mer som har erfarenhet av kastrering?

Morötterna
0

Ska kastrera på Rembacken 19/2. Valde på sportlovet så jag kan va hemma minst 2 dagar och kolla till henne. Börjar tvivla på den veterinärkliniken för att dem ringde och sa att vet som skulle ta min kanin hade ledigt, men det löste sig. Det är såklart jag är orolig över att kastrera på en klinik som jag inte vet hur mycket dem kan om kaniner. Men till din fråga: Jag skulle haft innomhus tills han kan hålla värmen själv och äter bra. Sen haft i garaget 1-3 dagar. Lycka till

[Svea&Sabina]2
0

#4 Bra! Jag ska kastrera i Björklinge (Uppsala) för den veterinären är bra och har duktig personal och den ligger bara 10 minuter från oss, känns bra att Zingo inte behöver åka långt. Vi ska åka in imorgon och jag ska fråga om han kan bo inomhus de första dynget och sedan flytta ut i garaget några dagar och sen flytta ut. Det ska vara plusgrader i flera dagar så det känns bra!

Morötterna
0

#5 har en kompis som kastrerat 2 av 3 kaniner där, båda mår bra och allt gick fint :) Vi måste åka typ 20 min men ville först kastrera på Mälardalens småsmådjursklinik, men det tar typ 40 min och mamma ville inte åka så långt xD

[Svea&Sabina]2
0

#6 Tack för svar! Känns bra att veta att det gått bra för andra kaniner :D