Börja med kaninhoppning?
Hej!
Jag har tre stycken dvärgvädurar som jag hade tänkt testa hoppning med och om det skulle passa dem skulle det vara riktigt riktigt roligt då jag är intresserad av Kaninhoppning. Två av kaninerna är 3 år och den andra är 8-9 år (!). Jag har några frågor.
1. Är det för sent för att börja med Kaninhoppning med dem här kaninerna? Är dem för gamla?
2. När jag sätter dem framför ett hinder så sitter dem först stilla och springer sedan iväg åt motsatt håll. Hur ska jag träna dem? Skulle vara riktigt tacksam ifall ni kunde ta er tid att skriva som en "kalender" om vad jag bör träna med dem under dagarna. Som t.ex första dagen: Sätt in ett hinder i deras Hage så att dem vänjer sig med det. Andra dagen: Låt dem springa över bommar/ springa igenom hinderstöd. Då kan jag återkomma när jag testat det och hur det gick.
3. Vad bör man annars tänka på gällande Kaninhoppning? (Grund och botten liksom).
4. Hur tränade du din kanin till att hoppa?
Hade inte tänkt hoppa superhöga hinder såklart, och inte hoppa med den äldsta eftersom att han är ganska gammal. Jättetacksam för svar :)!
Har du insta? Lättare att skriva där tycker jag :)
Jag tror nog det går bra med att du börjar träna kaninerna fast de är så gamla. Men den äldsta kanske du ska ta det lite lugnt med (eller inte, beroende på hur den mår. Jag vet ju inte hur frisk den är osv) men de andra går nog bra. Ha bara i åtanke att de är lite äldre och kanske inte helt fattar principen med det;) När jag lärde min 1åriga hane lite hoppning hade jag först små hinder i hagen och sedan ställde jag upp tre hinder på ett led osså fick han hoppa. Väldigt lågt såklart och i början tror jag att jag lät bommarna ligga på marken. Sedan höjde jag lite och gjorde banor. Min kanin är väldigt pigg o gillar hoppning så för oss va det väldigt lätt att börja med hoppning!
Tror det borde gå men precis som när man rider in en häst sent så kan jag tänka mig att det blir svårare och man måste vara noggrannare och man får vänta sig att det tar tid och tålamod
Det går bra för alla åldrar hos kaniner, dock kan äldre vara lite mer lättuttröttliga och inte klara av högre höjder. Börja med att se till att kaninen är 100% seltränad. Det är det viktigaste. Om den är det är det bara att köra igång! Dag 1: sätt upp två-tre hinder med ca en meters avstånd. Ha bommen antingen bara på bottenplattan eller på lägsta märlan om den sitter lågt ner. Sätt ner kaninen ganska nära det första hindret, då har den lättare att förstå att den ska dit. Om kaninen är helt stilla länge kan du testa att buffa den lite på rumpan för att få den att gå framåt. Om den då vill åt sidan håller du kvar kopplet så att den inte kan gå iväg. Tillslut kommer den förstå att den enda vägen är över hindret. Det gör inget om den inte vill springa hela banan snabbt, utan låt den ta sin tid och buffa på den om den bara vill sitta still. ”Hoppa” bara några rundor och avsluta när det går som bäst. Dag 2: Nästa träning ska ske ett tag efter för att de inte ska tröttna. En vecka eller liknande brukar passa bra. Denna gången gör du precis likadant som dag ett. Om det går bra så kan du länga avståndet mellan hindrerna och höja de liiiite grann, med det menar jag max 20 cm högt. Om kaninen inte är helt säker på det den gjorde dag 1 så fortsätt med det. Det viktigaste är att man tar det i kaninens takt. Dag 3: En vecka senare ungefär kan ni träna igen. Om kaninen klarade av det ni gjorde under dag 2 riktigt bra och tyckte att det var kul kan ni länga avståndet ytterligare och lägga till ett par hinder. Höjden ska fortfarande vara ganska låg, minihöjd (24 cm) är en bra höjd här. Om man har möjlighet till det kan man göra hindrerna lite mer varierande också, göra ett platt hinder som är lågt men 30 cm långt och lite andra roliga saker när man använder sig av både högt och långt - se bara till att hindrerna är tillräckligt enkla för kaninen att förstå hur den ska ta sig över dem. Dag 4: Nu kan ni hoppa en riktig bana om dag 3 gick bra. Om ni vill hoppa maxad miniklass är det sex stycken hinder med ca 3 meters avstånd. Hindrerna är max 24 cm höga och max 30 cm långa. De svåraste hinderna är de som är både 24 cm långa och 30 cm höga på samma gång. De kallas för boxar. Nu är grunden nästan helt klar och ni kan fortsätta hoppa mini tills det sitter som en smäck. Efter det kan ni testa att hoppa lättklass med 8 stycken hinder på 30 cm höga och 45 cm långa. Lycka till!
Kolla in kaninernas sociala!
Instagram: _chocolate_bunnies_
Youtube: Polly, Plopp & Company
Förlåt sent svar nu. #1, ja jag har insta. Ingen ”kanin instagram” men en vanlig och där heter jag: linnea_hellström. #2, okej tack! #3, ja precis. Så tänker jag ocskå. #4, tack så jättemycket för en lång förklaring! Mina kaniner är dock inte helt seltränade än så hoppningen fär vänta lite. Men hur vet man egentligen att en kanin är 100% seltränad? :)
#5 heter du linnea_hellstrom eller linnea_hellstrom06 ? Du vet att han är färdig seltränad när: Han inte bryr sig om sele/koppel Kan ta på sele utan problem Gå i sele med koppel. Det var iallafall då jag började med hinder träningen :)
#5, förlåt. Jag menar att jag heter linnea_hellstrom06 :). Okej tack då vet jag!
#6 Viktigt också att de är trygga med att vara i sele och inte ha några problem med att bli upplyfta i sele samt kunna stanna och lyssna på svängar :)
Kolla in kaninernas sociala!
Instagram: _chocolate_bunnies_
Youtube: Polly, Plopp & Company
#8, okej! Hoppträningen får vänta lite eftersom att dem inte är helt färdig-seltränade än. Men vi är en bra bit på vägen! Men, en av kaninerna vägrar att röra sig i sele, hon står bara och kollar lite och jag sitter och pratar lugnt med henne bredvid i typ en halvtimme men hon har fortfarande inte rört sig. Men jag tror det är så att hon är blyg och försiktigt även i selen (hon är väldigt blyg och försiktig samt tillbakadragen som personlighet). Vad tror ni? :)