Hane o hona ihopsättning
Hej. Jag har nu en hane som fyller 2 år. Tar hand om en hona som ska säljas som typ är typ 3 år. Vi funderar på att köpa honan och sedan sätta ihop de två kaninerna. Tror ni det kommer gå? Vi ska kastera hanen innan det såklart och vi kommee ta det väldigt långsamt.
Svara så fort ni kan
Det borde funka, men det är bra att ha en reservplan om dom inte alls passar ihop. Kan du inte prova att ha dom ute med ett galler emellan eller ha den ena i en bur och den andra utanför, och se om dom verkar gilla varann?
Ja, det bör gå bra. Men vissa kaniner går inte ihop och vissa går jätte bra ihop. Man kan egentligen inte säga det, men om dem vänjer sig vid varann långsamt bör det gå bra :) Läs bara på så du vet hur du ska göra, lycka till!
#2 igåe när jag fixade kvällsmaten lät jag hanen vara utanför honans bur medans hon var på nedervåningen, alltså bara ett galler emellan. Han satt o försökte nosa på henne men inget mer än det. Hon gick ibland fram o nosade men brydde sig intw jätte mycket. Är det bra? Ska prova det igen ikväll.
Ny fråga:kan man kastrera hanen på vintern elr ska man vänta till våren/sommarn😁
Ny fråga:kan man kastrera hanen på vintern elr ska man vänta till våren/sommarn😁
#6 Jag undrar samma. Jag vill kastrera min hane men vet inte om jag kan göra det på vintern..?
på vintern är bättre då det inte är lika mkt bakterier i den kyliga luften 🙂
#8 Okej, men är det inte för kallt på vintern? Dem fryser ju efter kastrering och behöver värme
#4 Det är låter jättebra att dom är lugna och inte bryr sig så mycket om varann, då ser dom inte varandra som något hot. 6# och 7# vintern är bästa årstiden att operera då infektionsrisken är lägre i kylan. Det borde inte vara något problem med temperatursskilnaden om kaninen bor ute, men kaninen kanske behöver en värmedyna i buren efteråt för att hålla värmen efter sövningen.
#7 #6 Man försöker, på både djur och människor, att operera så lite som möjligt under sommaren pga infektions risken. Man ska ha kaninen inne något dygn efter operationen till den kan hålla värmen själv. Kort svar: Operera inte ”onödiga” saker på sommaren, som tex kastration.