Sätta ihop två kaniner
Hej! Jag har två kaniner som jag vill ska kunna bli kompisar. Det skulle vara en kastrerad hona och en kastrerad hane… Men den ena kaninen var felkönad så nu har jag två honor. :) Dom bråkar tyvärr varje gång dom ses, vi ser såklart till att dom slutar direkt. Paprika fick ett litet sår på benet första gången men det läkte fint och blödde inte eller så. Båda är kastrerade men när vi kastrerade paprika såg dom att hennes livmoder var missbildad och hon hade inte kunnat få ungar men dom vet inte den hade någon inverkan på hormonerna eller inte. Dom har levt med burarna nära varandra först men det blev inte hållbart när dom skulle rastas så nu är en i köket och en i vardagsrummet. Vi har försökt låta dem ha en grind i dörren mellan men ofta försöker dom bita varandra mellan, ibland ignorerar dom dock varandra bara. Idag testade vi en ny metod vi läst om där man har dom sida vid sida och tvingar deras huvuden att röra vid varandra. Såklart inte med våld utan dom ligger åt samma håll när jag sitter på knä bakom dom med benen på varsin sida. Det här fungerade bra, båda låg helt avslappnade, försökte inte smita eller bitas. På slutet lutade paprika huvudet mot timjan och såg ganska nöjd ut. Ska fortsätta med detta. Vilka knep har ni för att bonda kaniner som är aggressiva mot varandra?
Mitt tips? är att först få dom att lukta likadant, genom att låta dom byta burar med varann och använda samma borste till båda. Sen att låta dom träffas korta stunder på en ny plats med massor av pellets eller grönsaksbitar utspridda på golvet. Och det är viktigt att avsluta så fort det går bra, så dom minns varandra som något positivt. För mina kaniner så funkade toalettgolvet bäst. Så jag fortsatte att låta dom träffas där 5 min/dag i en vecka. Sen träffades dom i hagen 10 min/dag nästa vecka. Tredje veckan släppte jag ihop dom i betesburen och sen i den vanliga buren. Och dom har varit vänner sen dess. Jag tror säkert att dina kaniner blir vänner. Lycka till!😊
Som #1 skriver. När det väl är dags att sätta ihop dem, så sätt ihop dem någonstans där ingen av kaninerna har sitt revir :).