Lösning till vattnet
Jag har satt upp kaninernas skålar på upphöjd plats, för att det hamnar massa spån och bajs i det annars.
Men, varje morgon när jag kommer ut, är skålarna nedanför istället. tips? på annan lösning? Har rostfria just nu, keramik (typ dogmans stora tunga skålar) tycker jag inte är bra på vintern nämligen, när man ska tex knacka ur vatten.
Finns inget galler där kaninerna bor.
Testat med kant där vattnet står men då vägrade ena kaninen upp där och dricka
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Tack men de kräver galler, och behöver mycket större skålar.
(mälor i vägg fungerar inget vidare)
Fast om det inte finns något att fästa i:
https://www.arkenzoo.se/hund-hundens-matplats-hundskalar
https://www.jula.se/catalog/fritid/husdjur/hund/matforvaring-och-skalar/matskal-796078/
eller denna, som kan fästas på vägg
Behöver ha som är minst 7-10 dl/skål
#3 finns det någon sån man fäster i väggen med större skålar?
Sån ställing välter dem tyvärr, haft såna, och vältes ner från hyllorna direkt :/
Använder man inte såna här längre till sina "burdjur"? Nyfiken! 🤔😛
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
#5 Jag använder inte vattenflaska då det är mindre naturligt (enbart tll chinchillorna för är ett måste) och utekaniner ska absolut inte ha flaska vintertid
#6 varför använder du inte skål till chinchillorna? Bara nyfiken
#7 För att man ska inte göra det, de är mycket känsligare än tex kaniner och marsvin, så inte bra om de tex blir blöta
#8 Hur dricker chinchillor i det vilda Igentligen ?
#9 Man kan inte riktigt jämföra det, våra chinchillor idag är mer känsliga än frilevande.
Men nu återgår vi till tråden: Har ni frågar kring chinchillor får nu skicka PM :)
Om du nu har stora skålar kan du ha dom som du har just nu men tvätta en rätt tung sten och lägg i vattnet så dom inte kan välta den 🙂
Annars tar du sladdhållare (sådana vita som håller sladdarna till väggen) sätt upp 2 st sådana och häng skålen i 😊
Du kan kanske göra en enkel låda/ram i trä som skålen precis ryms i, fäst trälådan i burväggen och ställ skålen i så kan den inte flyttas på.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#13 Har ingen möjlighet att snickra eller såga, så behöver lösning att kunna köpa.
#14 Vad tycks om tipset #11 gav?
sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig ᔕ Instagram: lavendrclouds
Twitter: lavendrclouds ᔕ Tumblr: lavendrclouds
Du kan ju också köpa en vattenautomat som man använder till höns. Dom tror jag inte kaninerna kan välta 🙂
#16 Beror på vilken sort du tänker då, finns olika :)
Sån i plast fungerar inte när det fryser.
#11 Funderat på det, får testa om det fungerar nu när det fryser :)
Hade visserligen inte vattenskålar, men när jag jade kaniner frös vattnet i princip aldrig, vi fyllde vattenflaskan precis som vanligt men trädde även på en tjock yllestrumpa över så den precis täckte flaskan men inte där de dricker. Om jag inte minns fel fungerade det utmärkt, men vattenflaska kanske du inte vill ha
#19 Kaniner kan fastna med tungan i pipen på vattenflaskor när det är minusgrader. Vattenflaska är inget allternativ. På sommaren behöver kaniner dricka mycket vatten och från vattenflaska får dem inte ut mycket vatten. Skål kan man lägga isbitar och dem kan dricka hur mycket dem vill. Vattenflaska fryser på vintern och kaniner fastnar med tungorna och man kan inte byta vattnet flera gånger om dagen, i så fall måste man ha minst 4 flaskor att tina.
#19 Pipen på flaskan fryser direkt, speciellt om man bor där det blir mer än ett par minusgrader. Så även om vattnet i själva flaskan skulle klara sig så får kaninerna ändå inget vatten.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#19 Nej jag vill ha skålar. Det fryser dessutom i pipen även med sån på flaskan
Behöver du fortfarande hjälp så hittade jag en fantastisk lösning jag tror kommer funka ska fixa en bild 😀
Menade Menja 😅
Nu vet jag ju inte riktigt hur det ser ut, men finns det möjlighet att sätta skålen i ett hörn på den upphöjda platsen och lägga två tegelstenar för att rama in den?