Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 643 ggr
[Svea&Sabina]1
0

Rymningssäker hage

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina dvärgvädurar rymmer aldrig, men min nya kanin rymmer alltid. Jag har fixat en stor Hage med tak så att han inte ska kunna hoppa över, men det är svårt att ta in kaninerna och skotta snö i hagen. Jag funderar på att bygga om hagen och ha bärnät som tak, för då kan jag lyfta bärnätet enkelt varje gång jag ska hämta kaninerna eller skotta snö. Men jag är rädd att min nya kanin ska få bort bärnätet och rymma. Hur gör ni säkra hagar? Jag orkar inte krypa in i hagen och bli lerig och blöt varje gång jag ska hämta kaninerna. Hjälp mig!

Agnes.stoltzz
0

Går typ inte att göra helt rymnigsäkra hagar om man inte har galler överallt. Kom istället på varför kaninen rymmer. Min kanin rymdr för hon inte trivdes. Hagen var för liten och tråkig. När jag gjorde den större rymde hon inte längre

[Frida Rydberg]
1

Ha en transportbur som du lägger in gott godis i så han förknippar den med gott. Då lär han sig nog fort att han får belöning om han skuttar in i den och då är det bara att stänga dörren och lyfta buren. Så slipper du jagandet och att bli blöt

tixEntry
0

Är den på bilden så som den ser ut nu? Jag hade nog tagit taket och gjort själva hagen större, sedan satt ett tunnare nät över, med något slags stöd i mitten för att det inte ska säcka ihop. Fäst det med ståltråd där det ska kunna öppnas och annars buntband eller liknande. Då borde det vara lätt att lossa det och lyfta upp det. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

[Svea&Sabina]1
0

#1 Som du ser är hagen ganska stor och jag får inte ha den större.

[Svea&Sabina]1
0

#2 Jo tack jag har en transportbur i hagen när honorna är där och då går dem oftast i den när jag ska hämta dem. Men Zingo är väldigt svårfångad. Det var han även i sitt förra hem.

[Svea&Sabina]1
0

#3 Japp det är så hagen ser ut. Förut hade jag alla kompostgaller i en stor cirkel, men Zingo kan inte vara där utan tak och därför gjorde jag om den. Jag ska köpa bärnät och testa :) Isåfall gör jag om buren imorgon.

MOJ
1

Sysselsätt honom så att han inte blir uttråkad. Lägg förslagsvis in massa hus, tunnlar, grenar, stenar, mossa, blåbärsris osv. (:

Nea00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bärnät som tak och det funkar bra faktiskt. Men när du ska köpa bärnät så tänk på att det inte ska vara för små maskor så snön kommer snart och då så hamnar all snö PÅ bärnätet och allt tyngs ner. jag slänger in en bild på hur min Hage ser ut just nu :). Får du inte ha hagen större? Lägg in leksaker och andra roliga saker. Om du var en kanin, vad skulle du vilja ha i hagen då? Jag har leksaker, hus, tunnel och brukar lägga små bitar knäckebröd runt om i hagen då mina kaniner älskar att leta upp saker. :)

[Frida Rydberg]
1

Fast du överväger ju inte ens om det kan vara en lösning. Hagen är bra och så säker den kan bli. Om du då lär honom att när transportburen kommer så betyder det godis så får du ju en lösning på infångandet. Och nä, du kan omöjligt ha hunnit försöka det ordentligt än för du har bara haft honom någon vecka och dessutom inte kunnat ha honom ute så mycket pga vädret så kom inte med någon dålig ursäkt. Att ha djur innebär att man måste försöka hitta lösningar på situationer som uppstår. Du skriver att du inte kan ändra hagen mer än att istället ha bärnät. Bärnät är mindre säkert än som du har nu men kan funka bra. Lär du honom förknippa transportbur med gott så slipper du krypa in i hagen och du slipper göra om hagen. Det blir liksom lite tröttsamt när man lägger ner av sin tid för att hjälpa andra när förslagen bara avfärdas med att det inte går, oavsett förslag. Obs jag menar inte att vara sur eller otrevlig, har skrivit detta i en god ton men något uppgiven.

[Svea&Sabina]1
0

#8 Jag får ha en större bur, men helst inte. Jag ska köpa bärnät imorgon och bygga om hagen och förhoppningsvis rymmer inte Zingo. Jag får sitta vid fönstret och titta på honom hela tiden de första gångerna. Annars får jag bygga om hagen igen 😒

[Svea&Sabina]1
0

#9 Jag skrev aldrig att jag inte kan sätta in en transportbur. Jag sa bara att han är svårfångad. Men jag förstår att du förstod fel :D

Agnes.stoltzz
0

Är kaninen svårfångad får du träna komando. Jätte lätt att lära kaninen att komma när man ropar. Min kanin har en stor Hage (25m*15m) och eftersom han kommer när han ropar behöver jag inte gå ut och leta rätt på honom. Otroligt skönt!! Öppna hagen och låt honom gå med dig till buren. Så gör jag. Väldigt simpelt och kul. Allmänt bra om kaninen kan inkallning om den någon gång skulle rymma. :)

[Svea&Sabina]1
0

#12 Hur lärde du din kanin inkallning? Jag vill så gärna lära honom det så att han kan gå lös på gården medans jag städar :)

Vaniljmuffin
1

När jag lärde Timjan att komma på inkallning så sa jag hennes namn, tillsammans med kom och visade med handen (att hon skulle komma) varje gång hon faktiskt kom (från början väldigt sällan haha) fick hon en pellets. Det gick snabbt att hon började komma oftare och oftare för pellets är ju så gott! nu räcker det om jag ropar kom även om hon inte ser mig så kommer hon! Att tänka på är att du ska ha honom instängd tills du är helt säker på att han alltid kommer, kaniner lär sig lätt kommandon, men sen kan dom också titta på dig, och förstå, men strunta i att göra som du sa! Det är en del av charmen :)

[Svea&Sabina]1
0

#14 Tack för svar! Jag ska börja träna komando idag :D