Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 632 ggr
Russinlimpa
0

Material i bur och låda?

Hej! Jag köpte nyligen en lejonhuvad kanin som bor inne i en avskärmad del av vardagsrummet. Han är lös i den delen med öppen bur när jag är hemma (så hela dagarna förutom när jag går ut med hundarna eller handlar). Han är rumsren och kissar i lådan, bajsar ibland rätt inne i buren men aldrig ute på golvet. Nu till mina frågor! Vad har ni för material i buren? Just nu har jag toalätt i botten och halm uppepå, men tycker det är så svårt att få bort bajset utan att få med all pellets. Funderar på att ha spån i botten och halm över? Då kan man ju flytta undan halmen och lyfta bort bajset med skopa för kattlåda? Vad har ni för material i toalådan? Även där har jag nu haft toalätt men tycker inte det suger upp kisset så bra och samma problem där med att sortera bort bajset från pelletsen. :)

klaraeri04
0

Jag använder bara toalätt och det funkar bra:) Du måste ju inte ta bort allt bajs heller varje gång.

Russinlimpa
0

Men inte så fräscht när det ligger bajs under halmen heller. :/

klaraeri04
0

#2 varför har du halm?

Morötterna
0

#3 det är mer behagligt mot tassarna än bara toalett :) Jag har matta i buren och spån i lådan.

klaraeri04
0

#4 okej, själv tycker jag inte om spån då det fastnar i pälsen (har lejonhuvad kanin) och det blir typ spån i hela huset haha.

Russinlimpa
0

#3 Skönare för tassarna och går att tugga på. Min är också en lejonhuvad. :) #4 Vilken typ av matta? :)

Morötterna
0

#5 Vet tyvärr inte, kan ta bild sen om du vill?

Morötterna
0

Menade #6

Morötterna
0

Menade #6

klaraeri04
0

#6 Kanske något att testa da, har dock inte upplevt att hon tycker det är obahagligt på något sätt men skadar inte o testa:)

Russinlimpa
0

#7 Gör gärna det! :)

Vaniljmuffin
0

Jag har en flerdubbelvikt fleecefilt på botten, det uppskattar mina kaniner mycket mer än spån eller strö, speciellt min lejonhuvade, hon grävde bara bort allt och låg på hårda plasten haha! Sen har jag grävlådor med rivet pack papper och lådor med lite uppmjukad träpellets, det suger upp kisset jättebra. Dock är det lite hårt så jag brukar spruta med blomspruta lite vatten högst upp så översta lagret mjuknar något utan att tappa sugförmågan. Dessutom luktar det inget som det kan göra från nerkissat toalätt

Vaniljmuffin
0

Sen ska väl tilläggas att mina är frigående på dagarna och bara sover i burarna. :) så är glad att slippa spån i hela lägenheten också!

Russinlimpa
0

#13 Det lät ju riktigt smart! Lätt att tvätta då också. Jo han har ungefär 1/3 av vårt vardagsrum att röra sig på under dagarna och är i buren på natten. Ska testa det med blomsprutan också, reagerade ganska snabbt på att toalätt inte luktar så gott…😅 Tanken är att han ska få vara helt frigående men han är lite för ovan vid andra djur än. :)