Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2520 ggr
Bella-R
0

Vidrigt..

Sen jag köpte min kanin, en 6 månaders gammal hane, för en vecka sen, så har jag märkt av att hans bajs luktar ILLA! När jag säger illa menar jag inte den vanliga skitbajs lukten, utan hans bajs stinker fruktansvärt! Nån blandning av den värsta bajsstanken jag nånsin känt och JÄRN! Jag kan inte ha honom i mitt rum, han får vara i djur rummet tillsammans med mina hamstrar. Detta e vidrigt! Han går inte att vara i närheten av och buren måste rengöras VARJE dag, för att man ens ska kunna vara i samma rum. Jag e förtvivlad. Jag har haft kanin förut och ingen utav dom har stinkit så in i h*lvete mycket som hans bajs o han själv gör.

Vad kan detta vara? Tror ni han e sjuk?

Själv e jag osäker. Har aldrig haft en kanin som stinkit på detta viset. Det går inte att vara i närheten av honom. Jag blir spyfärdig direkt. E de så att han bara stinker såhär så kan jag ju inte ha kvar honom. 

Gråter

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Essen
0

Illa luktande avföring brukar oftast vara resultatet på fel utfodring.

ciss
0

Vad får han för foder?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Bella-R
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Vad menar du me det? Fel utfodring skulle jag inte vilja påstå att han får. Jag fick med hans mat från den tidigare familjen han bodde hos, och den maten ser helt okej ut.

Bifogar en bild.

twinnie
0

#3 Byt till vanlig kaninpellets. Kaninblandning är inte bra för honom. Han kan drabbas av fetma i framtiden.

Bella-R
0

#4 Aj då.. De visste jag inte. :/ Han verkar ju ha fått detta i hela sitt liv. Då får jag åka till djuraffären och köpa nytt annat foder imorgon. Vad rekommenderar ni?

Essen
0

#4 håller med.

Kaninblandning innehåller inte dem ämnen som en kanin naturligen skall äta. Kaninpellets är ihopmalet och har allt en kanin behöver. Dessutom innehåller kaninblandningar frön som i sin tur innehåller olja och fet vilket inte är bra för en kanin. Byter du till pellets blir det inte bara billigare utan din kanin kommer också må bättre.

aliciia
0

#5 Lottie är bra.. kan inte så många märken.. men aa

psyko
0

Har han fri tillgång till hö?

Jag tror att du borde ringa till veterinären.

ciss
0

Tänk på att vänja honom succesivt vid det nya fodret. Börja med att blanda i lite av det nya fodret varje dag och öka sedan mängden och minska på det gamla fodret. Annars kan han få stora problem med magen.

Lottie, Edel, Stampe, Svenskafoder & Carrier är bra foder.

www.frihetenskaniner.se

Bella-R
0

Ett exempel på ett paket kaninpellets, hur ser det ut? Det ni använder t.ex? Skulle vara jätte tacksam om ni kunde skicka in en bild på nån bra mat era kaniner äter.

Bella-R
0

#8 Han har alltid fri tillgång till hö.

#9 Tack.

twinnie
0

På granngården finns det Edel, Stampe och Lottie pellets.

ciss
0

Här kommer bilder på Lottie pellets. Mina kaniner äter det & mår jättebra. Bilderna kommer från Granngården/Lantmännens sida.

HÄR finns det lite mer info om fodret.

Lottie Morot & Äpple
Lottie Maskros & Linfrö 1,5 kg
Lottie Havre & Vetekli 7 kg

www.frihetenskaniner.se

Essen
0

Kan inte ta bild på vår pellets påse eftersom vi delar upp maten i burkar.

sputtnick_plexus
0

hoppas allting löser sig.

Bella-R
0

Tack Ciss och ni andra!

Har för tillfället slängt hans kaninblandning, och gett han morot, hö (såklart) och knäckebröd. Imorn blir det Lottiepellets, så jag hoppas att han blir bättre om några dagar.

Tack ännu en gång för hjälpen!

Jordgubbsgodis
0

Hoppas det går bra :)

Sosso
0

Lycka till :)

emmsaaan
0

#16 Ska du inte vänja hans mage långsamt?

Bella-R
0

#19 De e ju självklart. :) Vad trodde du? :S

twinnie
0

#20 Men du skrev ju att du har slängt den andra maten? :)

KvirrZ
0

#21 antagligen från skålen :)

- Mvh Emma

emmsaaan
0

#20 "Har för tillfället slängt hans kaninblandning"

Bella-R
0

#21 & #23 Jag menade inte så, jag menade att jag slängt hans gamla mat ifrån skålen, såsom KvirrZ sa.

Sosso
0

Hur går det? ^^

Hemski
0

Alltså du kan ju alltid ringa och prata med veterinären och se vad han/hon tror att de kan vara

Bella-R
0

#25 Nja.. jag vet inte riktigt. :/ Hans bajs luktar fortfarande likadant.. Just nu får han bara knäckebröd, idag eller imorn ska jag börja blanda nya fodret med det gamla. Sen får vi se.. #26 - Blir det inte bättre så ringer jag veterinären.

Kaninhopparn
0

är han lös i magen? är bajset löst lixom??

Bella-R
0

#28 - Han var lös, men nu är det (vad jag ser) hårda kulor igen, såsom kaninbajs ska se ut. Men det luktar fortfarande, hm, järn bajs.. Såsom jag försökte beskriva i #0.. ;/ Han har endast fått knäckebröd i 2 dagar nu, idag ska han få pellets blandat me gamla maten.

Kaninhopparn
0

okej , min kanin var oxå dålig i magen , då köpte jag ett foder från en djuraffär Arken , det är typ en fuktig mat , den funkar helt OK! Och mina andra kaniner får Stampe pellets som funkar, tänk på att din kanin bara ska ha ca 0,5-1dl pellets per dag och fri tillgång till hö, dock kanske inte grönsaker varje dag om den lätt blir lös i magen.

Bella-R
0

#30 - Tack för tipset! :)

PRO_Anders
0

Det är nattavföringen som luktar, d.v.s. det är de bajskulorna som kaninen igentligen ska äta. De är lite ovala till formen och innehåller alla vitaminer kaninen behöver. Vissa kaniner struntar i att äta detta, för det är bekvämare att äta pellets det får han ju ändå varje dag.

Vissa hanar bryr sig inte heller om att tvätta sig där bak, och då smetar denna klibbiga nattavföring ut i hela rumpan. Detta bidrar till att kaninen luktar illa..

Minska radikalt på pelletsen till 0,5 dl/dag, och fri tillgång till hö, ingen frukt eller gönsaker, så kanske han blir bättre i magen.

Annars kan du läsa lite på min hemsida:

Bella-R
0

#32 - Blev lite förvirrad nu. Om du läser lite längre upp, Pro_anders, så står det bara att jag ska byta foder. Vad är det som stämmer egentligen? Både och? ;/

De där med att "Vissa hanar bryr sig inte heller om att tvätta sig där bak, och då smetar denna klibbiga nattavföring ut i hela rumpan. Detta bidrar till att kaninen luktar illa.." Det är nog inte de som är problemet då jag redan har kollat honom i rumpan och vad jag kan se är det inge skit där. De e hans bajs helt enkelt som luktar ovanligt äckligt!

Essen
0

#32 jag har aldrig varit med om att den näringsrika avföringen som kaninen bajar luktar illa, det gör det inte från mina kaniner i alla fall och dem bajar som normalt samt käkar upp det.

PRO_Anders
0

#33:

Ja, byt till pelletsen, men ge honom inte så mycket.

Meningen är att tvinga honom att äta mera hö, som är kaniners basföda.

De kaniner jag har haft har lukten kommit från nattavföringen, altså fel foder i kombination med för lite Motion, och ren lathet(bortskämmd), hehe.

(Min dotters kanin är en så´n).

Bella-R
0

#35 - Kan möjligtvis stämma att han äter mer foder än hö, men lat, de e han inte! Han får gå ut i rummet i ca 1-3 timmar per dag o springa av sig och han älskar att utforska saker och ting, skutta hejvilt, nosa o revirmarkera med nosen. Så lat, de tycker jag inte att han är. Enda som kan stämma är det att han äter mer foder än hö. Om du scrollar längre upp har jag tagit en bild på hans foder, vilket jag fick tipset om att byta till vanligt kaninpellets därför att detta kunde ge honom mag besvär om jag fortsätter med detta. Vet du om det stämmer?

Lizzan
0

Lycka till! själv ger jag mina kaniner lottie och carrier.

Bella-R
0

#37 - Tack så mycket Lizzan :)

[Kaninfluff]
0

#32 Min hane är den renligaste kanin jag har sett, jag har bara sett lite klibb i baken en gång på tre år. :P Fast mina honor är grisiga xD

PRO_Anders
0

När jag skriver ett svar så blir det "server applikation error", så kolla på min sida om "Foderstat"…

Generellt kan jag säga…byt till pellets, lite i taget, ge en gren från ett fruktträd att gnaga barken från. Själv kör jag med "Rabbfor 12-16", "Edels kaninpellets" är bättre, men finns inte här i Skåne. Nötter och frö hittar inte kaninen så mycket i det fria som man tror, därför är kaninmagen konstruerad genom årmiljonerna att fungera på olika grässorter. Kaninen har inte några igentliga muskler i magen men en lång tarm, detta innebär att gräs/hö SKA pressas genom hela matsmältningsappataten. Om den får feta saker som nötter och dyl. så tas näring upp på en kortare sträcka, och tarmen funkar inte som den ska..

Lycka till.Glad