Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1604 ggr
Essen
0

Spån

Vad använder ni för spån i eran bur?

Själv använder jag aspspån som inte dammar eftersom kaniner är känsliga mot dam som i sin tur kan leda till den avskyvärda sjukdommen mycoplasma.

[Niike]
0

Jag vet inte ar det är för något spån :)

Ellen95
0

Jag använder sånt spån som man har till hästar^^

Essen
0

#2 Kutterspån med andra ord.

Keligast
0

Andvänder sågspån/kutterspån.

Nathalieee
0

kutterspån :)

Allamej
0

Kom igen nu Essen… du berättade ju för bara någon dag sen på råttor att det inte gick att få tag i aspspån i Umeå…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Essen
0

#6 berätta också att jag fick en asp spåns påse av min kompis som sålt sina råttor ifall du missade det.

Allamej
0

Men om hon lyckats få tag i det! Men, då måste ju du också kunna få tag i det! Vadf bra att dina råttor inte behöver bo i terpentin längre… eller är det bara kaninerna som ska ha aspspån?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Essen
0

#8 både råttor och kaniner har aspspån. Jag har dessutom pratat med djurmagazinet och förklarat hur det ligger till samt sagt att jag sisst fick svaret att dem inte beställer in men eftersom jag pratade med chefen denna gång så fick jag ett ärligt svar om att dem inte har några problem med att beställa in det spånet och kommer också göra det åt mig. Jag satte hårt mot hårt som jag sa =).

Kaninhopparn
0

jag har "zooman" spån dock vet jag inte vad det är för spån!

KajsaM
0

Vet inte lite olika. Ibland kutterspån och ibland något annat (vet ej vad).

Allamej
0

Ok, jag lägger in min åsikt även här eftersom kaniner inte heller mår bra av det…

Vanligt spån, dvs. kutterspån, zooman, best friend osv osv. är gjort av barrträd. Barrträd innehåller naturligt terpentin. Det är barrträd man gör terpentin av. Och om man använder terpentinhaltigt spån till sina djur så andas dom in det hela tiden. Vilket vem som helst som har haft drogundervisning i skolan kan intyga, inte är bra.

Hästar kan ha kutterspån eftersom dom är en bra bit ifrån det, dom har det inte upp i mulen hela tiden alltså drabbas dom inte av giftet.

Jag rekommenderar alla som har burdjur att använda aspspån eftersom det är:

*dammfritt

*giftfritt

*drygt

*luktar gott

Essen
0

#12 jättebra att du la in inlägget Allamej =)

Prizma_o_Kristall
0

Jag använder kutterspån… Och har gjort det hela kaninernas liv. Gubben har jag haft i 8 år och han har aldrig mått dåligt av kutterspånet så jag tror inte på att det är skadligt för dem…

emmsaaan
0

Kutterspån. Uzza mår inte dåligt av det.

sputtnick_plexus
0

Ibland kutterspån, ibland nått annat som är lite sötrre flisor än det.

Jennie104
0

Använder inte spån utan Pellets- Toalätt för Spånet fastnar i Jappos päls x)

Essen
0

#17 ja det är inte lika kul när spånet fastnar i pälsen. Hade en kanin tidigare som såg ut som en boll dvs en teddylöwen och till honom fick jag använda toalätt. =D

[Zorro_93]
0

jag har en mjuk grön matta. den inte kan remsa sig och han kan inte få lös trådar och sånt! jätte bra bara att damsuga, + att jag fick den gratis, jag gick bara in och fråga ;) :)

Ellen95
0

#3 okej hade glömnt bot vad det heterXD