Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 12676 ggr
Mandaah
9

Syrén

Visst är syrén giftigt för kaninen?
Är det då blomman eller bladen som är giftiga?

Tack på förhand :)

Mandaah
0

upp?

TotteNumber1
0

Jag har också undrat det? Är den otroligt giftig elle bara lite??

Mandaah
0

Vet inte, vet bara att den är giftig typ :') Därför jag frågar ^^

aliciia
0

dt är giftigt :)

Mandaah
1

#4: hela trädet eller bara blommorna, bara bladen eller bara stammen? (A)

TotteNumber1
0

Är den så giftig att kaninen kan döö???? För min kanin har fått vara där och ätit lite allt ihopa båda blad och stam och rötter….. Förvånad

Christinen
0

Syrén är inte giftigt!
Men det kanske inte är något som kaninens basfödaborde bestå av, för så nyttig är den ju inte…

Tina-A
0

Syren är giftigt för kaniner.

Exakt vad på syrenen som ska vara giftigt för kaniner vet jag faktiskt inte, skulle gissa på blomman.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Christinen
0

#8 Där ser man… den är i alla fall ogiftig för människor. Kan tänka mig att blomman kan vara stark, allergiker kan ju ha svårt för dess doft…

Mandaah
0

Okej, jag undrar därför vi har hans Hage runtom en syren. Det har hänt att han äter av gamla blad som fallit ner på marken, men han brukar inte äta av blommorna eller av stammen… Borde jag flytta hagen?

Mandaah
0

Upp!

huldisen
0

Du kan  ju alltid flytta i säkerthetens skull..

Granmor
0

Syrén är giftigt för både människor och kaniner.

Christinen
3

#13: Utifrån den fakta jag tagit del av här:
http://www.rosenhagen.se/gift.html ("Klassificeringssystemet utarbetat med hjälp av giftinformationscentralen vid Karolinska sjukhuset") Ska den inte vara giftig för människan i alla fall.

Skulle vara bra om någon skrev varifrån (källa) de fått uppfattningen att syren ska vara giftigt för kaniner. Jag har både läst om och fått höra kaniner som ätit det utan att reagera, dock kan dessa vara undantag.

Tina-A
1

Googlade lite och det verkar som att syren är giftigt för flertalet djur (alla?).

Dock är den ofarlig för människan enligt giftinformationscentralen, även om jag nyss läste om 2 tjejer som åt syrenblommor och mådde väldigt illa och blev helt snurriga av det.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Christinen
0

#15: Det kanske inte är något man som människa eller kanin bör prova på att äta. Skrattande

Riqueza
1

Haha jag åt det när jag var liten :P mamma fick alltid jaga mig med händerna (och munnen) fulla med syrenblommor :P Å jag lever än, dock kan det ju ha gett vissa biverkningar ;)

Men hursomhelst, de flesta djur äter inte växter och sånt som de inte tål. Man bör helst inte ha giftiga växter i buren/hagen iaf:)

Tillägg: Jag tuggade även på andra blommor, tyckte ju dom var så fina :P

jbson
0

Finns ju massa gott att göra med syrenblommor till människor http://www.skogsskafferiet.se/syren/ Inte giftigt för människor i allafall! Har tom febernedsättande verkan! Men ger ändå inte till mina kaniner…

tixEntry
0

#18 Tråden är 8 år gammal och TS har inte varit inloggad sedan 2011. ;)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

[Svea&Sabina]1
0

Jag tar upp tråden igen. Mina kaniner har en Hage bredvid en Syrén och det är mycket blad i hagen som dem äter, är det giftigt?

Nea00
0

Jag vet egentligen inte om syren är giftigt för kaniner. hade inte vågat chansa iaf! Det står ju på internet massa olika spekulationer om det är giftigt eller inte. Men som sagt så hade jag inte vågat ge mina kaniner det :).

Suns Hoppkaniner
0

Syrén är giftigt för kaniner, har en på gården och jag ser till att hagen är tillräckligt långt bort att det inte kommer in några blad osv :9

[Svea&Sabina]1
0

Okej! Jag ska flytta på hagen imorgon och kratta bort alla blad :D