Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1066 ggr
Maria nybörjare
0

Var köpa kanin?

Vi är en barnfamilj som funderar på att skaffa två kaniner. När vi googlat verkar dvärgvädur vara passande för oss. Frågan vi nu har är var vi ska köpa kaninerna. Djuraffär? Uppfödare? Fördelar/nackdelar? Vi bor i Täby/Stockholm, något tips? på var vi kan köpa i området? Alla råd och tips? tas tacksamt emot.🤗

Morötterna
0

Uppfödare är bäst, jag har dvv och den ena är hur go som helst men min andra har lite mer humör. Men dvv är en bra första kanin, även till barnfamilj. Om ni köper från uppfödare är ju kaninen oftast väldigt van med människor och så kan man få med stamtavla. Jag är 12 år min syster är också 12 men hon har börjat ledsna. Det är ju så med vissa barn att dem ledsnar, ni kanske skulle kunna hyra en kanin först sen kanske kunna köpa loss den om allt går bra.

Arcade-Foodie
0

Köp från uppfödare, då kan ni få träffa föräldrarna och ungarna brukar vara mer hanterade än de som är på djuraffär. Ni får också reda på om det finns några sjukdomar i stammen eller ej, hade en kompis som köpte från djurbutik den levde i två år innan den dog. Hade väldigt många hälsoproblem och då var det inte för att skötseln brast. Gällande barnfamilj fungerar det även att skaffa vuxna individer, de är lättare att veta vilken temperament de har och hanteringen är lättare också än ungar. Då det krävs ganska mycket att göra ungar trygga och tama men det beror på individen. Viktigt om det är unge att kolla föräldrarnas temperament och hur de är. Har själv en dvärgvädur men han är alldeles för sprallig och kan bli aggressiv då han är väldigt rädd och passar inte barnfamilj, medan min hermelin älskar uppmärksamhet och barn kan enkelt hantera honom (bits aldrig, morrar ej, större chans man får pussar och somnar i famnen) fast även han har mycket energi. Skulle själv rekommendera att skaffa någon äldre kanin istället för ungar, då det krävs ganska mycket inom hantering att göra en kaninunge van att bli upp buren, tam, trygg mm. Men detta beror på kaninernas personligheter.

Maria nybörjare
0

Tack för era svar! Det låter som ett bra alternativ att skaffa vuxna kaniner. Hur vet man om en uppfödare är bra och seriös? Något särskilt man ska hålla koll på eller ta reda på?

Ljungåsen
1

Ett alternativ till att vända sig till uppfödare är att ta emot omplaceringskaniner. Smådjurschansen har verksamhet i Stockholmstrakten. Hos omplaceringshem brukar man kunna få hjälp att välja lämpliga djur för just den situation man har. http://www.smadjurschansen.se/soker-hem/kaniner/

Arcade-Foodie
0

Enligt mig så går jag ut efter om uppföddaren visar intresse mot en som köpare, att de tar reda på om man verkar som en bra köpare eller inte. Då vet man att de vill kaninernas bästa och vill hitta ett bra hem åt dem ^^

Nea00
0

#5, precis. Så att man vet att dem vill kaninernas bästa 👍

Syllán
0

Kan varmt rekommendera Fyrklöverns kaningård i Sollentuna och Kolartorpets kaninuppfödning (transport brukar dom kunna lösa), båda finns på Facebook. Lycka till! :-)