Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 353 ggr
Nea00
0

Få kaninen rumsren

Hej! Som ni kanske har sett i mina tidigare inläggså har jag skaffat 3 stycken sötnosar ;D. Dem är snälla men inte så tama, men vi jobbar tillsammans på det! MEN, dem är inte rumsrena! Jag ställde fram en toalett häromdagen och dem bajsade mer utanför toaletten än i den. Så hur ska jag få dem rumsrena? Det kommer att underlätta städningen jättemycket då det just nu är bajs ÖVERALLT. Uppskattar så gärna svar!

Elslind04
0

Lägg toaletten i ett hörn där de gillar att bajsa mycket, det förenklar jättemycket! Lägg allt bajs från golvet i toaletten och torka upp kisset och lägg pappret i toan. Om du märker att de håller på att bajsa kan du sätta de i toan. Sätt gärna lite hö i en hållare ovanför också, för kaniner gillar att bajsa och äta samtidigt Inlärningsproccesen kan ta allt ifrån 5 dagar till 2 veckor ibland mer så lycka till!

Nea00
0

#1, okej tack! Ska testa :P! Men ska jag sätta höhäcken över toaletten? Ska jag bara ha EN höhäck vid toaletten? Eller kan jag ha en häck över toaletten och en nån annanstans? (Dem bor ute i tvåvåningsbur).

Elslind04
0

Har du två kaniner skulle jag ha 2 toaletter om det finns plats, skulle ha en höhäck över varje toalett eller nära så de kan äta när de sitter i toaletten och även en höhäck någon annan stans i buren hö går ändå åt rätt mycket så det skadar inte att ha många ställen :)

[Svea&Sabina]1
0

Mina kaniner har blivit bättre att gå på toaletten när jag bytte från spån till stallpellets i toaletten, då förstår dem att det bara är pellets dem ska kissa och bajsa på och inte spån. Men det kommer lika mycket bajs och kiss utanför lådan. Jag lägger i kisset i toaletten varje dag och städar ofta.

[Svea&Sabina]1
0

Jag har tränat i 5 månader och nu när dem är 6 månader har blev blivit bättre!

Elslind04
0

Skulle också ha nån form av pellets i lådan istället för spån, det tycker jag suger upp bättre och mina kaniner går bättre på lådan då.

Nea00
0

Jag har tyvärr inte tillgång till att byta från spån i toaletten, det får suga sålänge. Jag har 3 kaniner och inte två :).

Elslind04
0

Då skulle jag absolut ha minst 2 lådor, och massa höstationer!

[Svea&Sabina]1
0

Om man har 3 kaniner i samma bur så är det bästa att ha minst 2 saker av varje. 2 toaletter, 2 matskålar, 2 vattenskålar osv, så att dem inte behöver turas om. Jag vet att det känns "påtvingat" att behöva köpa massa saker om man vill ha pengar till annat när man är ungdom, men gör som du vill <3

Arcade-Foodie
0

Rekommenderar att städa så mycket du kan om de gör utanför lådan, så de lär sig snabbare att gå på lådan. Olyckor kommer att se, händer min nyaste hane forfarande efter en månad men gör nästan allt i lådan nu.

Nea00
0

Hmm detta kanske är på förbättringaväg! På ett ställe i buren så ligger det kiss överallt, men Dick inget bajs. Men då ställer jag en toalett där iaf?!