Köpa i djuraffär
Vad tycker ni om att köpa kanin på djuraffär? Skulle ni själv göra det?
Om ni bara ska använda kaninen till sällskap vill säga. Min kanin kommer från djuraffär, köpte honom för ca 4 år sedan. Undrar bara lite ad ni tycker eftersom jag vet att vissa tycker det är superviktigt med stamtavla osv. Iaf när det gäller andra djur. Har inte så stor koll på kaniner…

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Det beror ju helt på djuraffären också. Vissa tar jätte bra hand om djuren och andras saker. Medans det finns djuraffärer som inte tar hand om djuren lika mycket. Alla mina kaniner är från uppfödare. Det är ju inte så viktigt att kaninen har stamtavla men det finns ju uppföare som säljer med härstamnigs bevis. I djur affären kan man ju köpa en kanin som bär på dåliga saker som bett fel och annat.

Har köpt 2 st kaniner i djuraffär när jag va 8 och 10 år. När jag fyllde 8 år fick jag min första kanin, en blå manteltecknad dvärgvädur, 2 år senare, när jag var 10 år, dog han. Helt plötsligt sådär. 2 år blev han. Det är en hamsters ålder! Blev helt knäckt. Blev djupt deprimerad efter det. Vi skaffade en ny från djuraffären, en viltgul lejonhuvad kanin. 5-6 år blev han. Betydligt äldre alltså. Så det kan vara väldigt olika. Men jag köper ALDRIG NÅNSIN ett djur från en djuraffär igen. De e inte "bara" pga detta, utan jag har inget som helst förtroende för djuraffärer överhuvudtaget och vill inte uppmuntra dom genom att köpa ett djur av dom. Nej.. Det finns många orsaker till att jag inte köper ett djur där igen.
En av mina kaniner är köpta i djuraffär men också från en djuraffär som kan väldigt mycket om djur. Ska man köpa därifrån tycker jag man ska kolla igenom kaninen noga. Djurmagazinet är inte ett rekommenderat ställe för min del.

Jag tkr inte att man ska köpa från djuraffär. Visst man kan få helt underbara djur men äre inte bättre att ta från en uppfödare där ungarna har det bra och inte bär på några defekter och dyl.? Dock så kommer min kanin från djuraffär, han är första och sista från djuraffär.
#4 Jo det är helt klart bättre att ta från en uppfödare men om man vet av någon bra djuraffär som tex Cazooma i Nyköping som är bra, i alla fall när jag bodde där, så kan man eventuellt köpa från en djuraffär.

Min kanin är från djuraffär, men uppfödare är bättre!
Uppfödare: Man kan få se föräldrar, ringa om man har frågor om kaninsläkten, lämna tillbaka om man ångrar sig, får komma dig & hälsa på & välja vilken man helst vill ha, får kolla hur dom bor & får höra från "expert" hur man sköter de.
Skulle inte köpa en kanin ifrån djuaffär.

#5 Det tkr inte jag.

Jag tycker inte man bör köpa från djuraffärer överlag. Men visst finns det djuraffärer som har bättre kaniner än vissa uppfödare. Men bäst är nog ändå en seriös uppfödare. Oavsätt vart ifrån man köper så ska man ta reda på att de kan saker om djuret och vart de kommer ifrån.
Dock kommer alla djur jag har nu från djuraffär, omplacering eller gatan. Så jag är kanske inte rätt människa att säga köp från uppfödare. Min kanin som kom från djuraffär dog oförklarligt vid 4år mina råttor som kommer från djuraffär var alla sjuka när jag köpte dem. Så jag har tappat mitt förtroende för djuraffärsdjur.

Tycker att de flesta är överdrivet negativa mot djuraffärer. Har haft en djuraffärskanin och han var det mest underbara som hänt mig. Hade verkligen inte varit den jag är idag utan honom. Så jag kan inte tacka den djuraffären nog för honom.
Där jag handlar pellets och kanintillbehör mår kaninerna alldeles utmärkt! De utfodras med Edel kaninpellets, vatten och grönsaker. Superfräscht hö och sitthylla i burarna. När man köper en kanin får man även med numret till uppfödaren.
Där jag köpte min djuraffärskanin var det också jättefräscht. Nystädade burar varje dag. Alltid friskt vatten men dock var fodret "Pretty Pets" vilket jag inte gillar direkt. Men men, världens bästa kanin som någonsin levt på denna jord, så det spelade mig ingen större roll.
Idag skulle jag dock inte överväga att köpa en kanin från djuraffär. Främst för att jag satsar på att bedriva Avel men också pågrund av smittorisker ^^

Min lilla Nisse är från djuraffär.. Han är världens bästa och är jätte duktig att hoppa :)<3
Jag tycker att djuraffärer inte är så farligt att köpa en kanin! Jag köpte Isa där och visst är hon lite skygg ochsådär men det får man ta. Men om du ska köpa en till kanin i djuraffär, kolla brurarna, luktar det och sånt. För endel djuraffärer är riktigt dåliga med det och det tycker jag är FEL! Men lycka till =)
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Tycker att det skulle funka bra, affären tar ju ändå bra hand om kaninerna.

#10 - Men det kan oxå vara så att du har tur med just din djuraffär. Djurmagazinet i Mora (Dalarna) hos min kille säljer dom vattenskadat hö, i burarna hos kaniner, marsvin m.m gör dom typ aldrig rent burarna så det svimlar av insekter osv. Det är vidrigt. Det är många djuraffärer (särskilt Djurmagazinet) som inte tar hand om sina djur och som säljer dåliga produkter. Just din djuraffär kanske är av den "bättre sorten" men enligt mig är dom flesta skit.
Dessutom kan ju oftast personalen ingenting om va de e dom säljer. Rätt skumt tycker jag eftersom dom flesta jobbar med sånt dom har intresse för. Har man intresset kan man oftast väldigt mycket om sin sak oxå, men här kan dom ju knappast nånting.
Ofta ger dom oxå ut fel information om djuret man kanske köper där osv. Sen djuren är oftast svåra att få tama, mycket inavel, djur som tagits ifrån sin mamma vid alldeles för låg ålder osv osv, listan kan göras lång.., men din kanin som du köpte därifrån kanske var ett undantag, vad vet jag? Min kanin dog vid 2 års ålder av ingenting skulle jag vilja säga, han låg död i buren en morgon. Han var ifrån Djurmagazinet här, där jag bor.
Så jag tycker verkligen att djuraffärerna förtjänar sin kritik. Undantag finns, det finns det alltid, men detta e vad jag tycker.

En tjej på Kaninhoppning (sörmlands kaninhoppare) köpte sin kanin från djurmagazinet och den är jätteduktig på att hoppa , har kommit 1:a 2ggr på 2st olika kanintävlingar! men jag har själv hittat mina ena kanin på http://www.blocket.se och min andra kanin som är död idag köpte jag från min granne , och sen dom andra 2 som jag har idag har jag själv fött upp! men du kan ju välja själv, köper du från en uppfödare kan du få en bra kanin som kanske har stamtavla till och med, köper du från djuraffär kommer dom nog förklara hur du ska sköta kaninen osv. fast jag skulle nog titta hos en uppfödare eller på blocket.se , du väljer helt själv!
oj jag blir lite rädd när jag läser denna tråd. Min kanin är ifrån en djuraffär. Jag tänkte inte ens på att det kunde vara dåligt att köpa ifrån djuraffär när jag köpte min.
Som tur är vet jag att han bara hade varit där i en dag när jag köpte honom så han hann väl inte får några sjukdomar eller sådant på den korta tiden. Hittills har han i alla fall mått bra och han e snart fem år.

Min kanin är från djuraffär och idag ca 4 år. Har aldrig varit sjuk. Så det är säkert olika mellan djuraffärerna som ni säger. Gäller vell att ha lite tur också

#17 - Vad kul att det gått så bra med honom/henne! :) Det är ju väldigt olika från kanin till kanin.. Min levde som sagt i bara 2 år, (och han hade det väldigt bra!) medan det finns djuraffärs kaniner som blir betydligt äldre.
Föredrar att köpa från uppfödare.
Vill gärna veta hur kaninen kan bli i temperamentet.
Hur föräldrarna är i temperament och storlek.
Att föräldrarna och ungen är fri från sjukdomar, bettfel m.m.
En kanin som är köpt ifrån djuraffär vet man oftast ingenting om, förutom när den är född, vad den har för färg och ras.
Ibland inte ens det.
Man kan inte säga om kaninen har bettfel eller inte, eller kanske kommer att få.
Tyvärr finns det också en del djuraffärer som tar in alldeles för små ungar.
De vill ha ungarna när de är max 6 veckor gamla, ibland yngre.
Och sorgligt nog finns det sådana ungar att få tag på (vissa grossister).
Sen finns det djuraffärer som tar in ifrån uppfödare också och som är 8 veckor eller äldre.
De djuraffärerna kan vara okay att köpa ifrån.
Men varför inte köpa direkt ifrån uppfödaren och få träffa föräldrarna också, plus själva uppfödaren?

Albin & Mimmi är köpt i en djuraffär. Dumle´ kommer från något gymnasium.
Jag ångrar inte jag har köpt mina små <33 Men idag skulle jag nog köpt från en uppfödare eftersom man vet föräldrarna och det är lättare att arva eller få någon sjukdom om man inte vet deras backrund.
Men Mimmi är sex-sju år och mår toppen :)