Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2123 ggr
Travis D
0

"värt" att köpa?

Stallet har nu fått en kull på 5-6 dagar, ca 6 ungar, och dom har fått ett antal svarta kaninungar som dom då inte vill ha kvar. (dom avlar bara på sina bruna och säljer dom av oönskade färger eller något sånt). Dock så är dom inte så handtama d.v.s dom springer iväg från mig när man ska klappa dom. Både deras mamma och pappa vart okeliga/sprattliga och gillar inte att bli uppburna. Eller vet egentligen inte om dom här ungarna gör det men deras tidigare kullar har gjort det.

Dock så är deras mamma samma mamma som fick Auggie vilket gör att jag gärna vill ha en av ungarna =( 

Är det dumt att köpa en sprattlig/otam kanin eller är det något man kan/är värt jobba på? Eller är det bättre att inte köpa?  Tänker att jag skulle antingen komma och hälsa på ungarna varje gång dom är i stallet så dom vänjer sig vid mig eller typ mata dom när jag är där så dom typ ser mig som något positivt.

Vad skulle ni gjort?

-Aida-
1

Frågan är väl mer om du kan acceptera om kaninen verkligen inte vill bli buren/lyft? Min kanin kommer från min syrras uppfödning, fullt av sprattlande kaniner, jag har tränat på lyft men utan framgång, så jag lyfter han helt enkelt inte. Vissa kaninen blir bättre på det men andra blir helt enkelt inte det. Det är jätte normalt för kaniner att sprattla, det är som att lära en draghund att sluta dra, det är jätte svårt att gå emot deras natur.

djurtok
0

Jag började lyft träna mina ungar väldigt sent och det är inga problem alls nu så man kan ju själv träna det lite samt att en kaninunge är lättare att "vända" och få tam upplever jag det än med vuxna kaniner Så alltså en kaninunge är hyfsat lätt att vänja om det är där du ser problemet, dock så skulle jag själv köpa från en kelavel (om de nu är kel du ska ha till) eftersom jag har märkt en tydlig skillnad i ungars vilja att bli klappade och gosade beroende på föräldrarnas vilja med att bli gosade

För evigt med Gaia

[Svea&Sabina]1
1

Mina kaninerna föräldrar är sprattliga så mina kaniner är supersprattliga och får panik i famnen, så jag skulle inte köpa kaninungar med otama föräldrar. Jag önskar att uppfödaren sagt till mig att föräldrarna är sprattliga, i så fall hade jag inte köpt ungarna för det är ett stort problem i vardagen.

Alex&company
0

Köpte två kaniner som visade sig vara sprattliga och även avkommorna var väldigt otama. Hade dem + ungen född hemma hos mig frigående i sju år och de blev aldrig sällskapliga. Så rätt värdelösa som husdjur även om de var högt älskade :)

cissi_1993
0

jag hade en kanin som var väldigt otam sprattlade hela tiden och kunde emellanåt bitas om man inte lät henne gör som hon ville men hon ville ha så mycket kontakt och uppmärksamhet att hon är en idag min favorit trots att jag nu har två som mer en gärna sitter still och blir klappade men dom är inte alls lika närgångna och vill inte ha lika mycket uppmärksamhet. 

så jag skulle vilja säga att det beror på kaninen vill dom vara med dig men är bara lite egen så skulle jag rekommendera det  men vill dom inte vara med dig så skulle jag nog skippa det. att ha en kanin som inte vill vara med en och dessutom inte gillar att bli buren är ett stort projekt som inte passar alla. 

ska dock tilläggas att jag har frigående inomhuskaniner så det kan ju bli annorlunda om dom sitter i bur det vet jag inte.

Travis D
0

Skulle ni köpt en sprattlande? Tänk då till sällskap =)

[Svea&Sabina]1
0

Jag har sprattliga kaniner och jag vill inte ha en till, så jag hade inte köpt en.

[Svea&Sabina]1
0

Att en kanin sprattlar är ett problem i vardagen, man kan inte bära den till hagen eller mysa med den i famnen. Jag kan inte göra någonting med mina kaniner, så tänk innan du bestämmer dig.

Travis D
0

#8 bor i lägenhet så kan inte ha någon Hage utomhus. Jag kan väll mysa med den fortfarande? Jag ska ju inte tävla eller något med den. Och jag kan vänja den redan när den är liten (ska dit idag) kan träna den på att bli lyft korta bitar. Kommer nog köpa den och har kommit på ett namn =) i värsta fall får vi ge tillbaka den till uppfödaren. Hade en av deras andra kaniner hon var hur lugn som helst. Men hon var också mycket sjuk tyvärr 😔

[Svea&Sabina]1
0

#9 Vad kul med en ny kanin :D Det är alltid lika roligt att köpa nya djur!

Travis D
0

#10 Ja! Hade kanske tänkt skapa en bild tråd åt henne/honom Har du något namn förslag? (Har kommit på ett men vore kul att hitta fler så man har lite alternativ att välja mellan )

[Svea&Sabina]1
1

#11 Jag är så dålig på att komma på namn så jag har inga förslag. Min hamster (som jag haft 4 veckor) har inget namn för jag kommer inte på något haha :D