Blandade frågor
Efter 8 års uppehåll har jag äntligen en herre hemma igen, det är så underbart!
Mycket har förändrats under åren, på "min" tid så var det gnagarblandningar och massa grönsaker, frukter och godis såklart. Min första kanin, en hermelin frossade i johannesört och solrosfrön.
Efter mycket läsande så har jag förstått att man idag endast ger pellets under uppväxten och som vuxen bör en kanin enbart leva på hö och vatten i princip. Och grönt utifrån, gärna fri tillgång under sommaren.
Eller får man ge grönsaker och kanske lite äpplen?
Hur blir man bästa vän med sin långörade vän?
Hur får man den rumsren?
Ni får gärna tipsa om annat matnyttigt och nödvändigt vetande :)
MVH Erika :)
Man får ge grönsaker och äpplen men inte jättemycket utan mer då och då som godis :)
Mina kaniner får nästan aldrig äpplen, morot osv. Man kan ge 1 gång i veckan, men jag ger 1 gång i månaden. Mina kaniner växer fortfarande så dom får 1dl pellets varje kväll och då kan det bli mycket med äpple eller morot också.
Vad roligt att du skaffat kanin igen! Man bör skilja på grönsaker och grönsaker/frukt. Bladgrönsaker, t.ex. romansallad, persilja osv är väldigt nyttigt och kan ges varje dag, medans morötter, äpplen osv innehåller väldigt mycket socker och bör därför bara ges som godis. Lycka till med din lille krabat! :)
Hälsningar,
Ninni :-)