Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 551 ggr
Tindra22
0

Två frågor

Hej jag har två frågor. 1. I vilken ålder tycker ni det är bäst att kastrera en hankanin? Min hane är 6 månader, borde man vänta eller är det en bra ålder? 2. Det har blivit svårt att sätta på min kanin selen. Han får panik av att man bara lägger den på hans rygg och springer iväg. I början gick det hur bra som helst och han är seltränad ordentligt. Detta är något som kommit helt plötslig. När selen väl är på så har han inga problem alls med den. Vad kan jag göra för att han ska bli lugnare när jag sätter på den?

Chinesecrestedlover
0

Hej!

1) Jag har för mig att veterinären sa att det skulle vara minst 6 månader för att man ska få kastrera (kan ju säkert vara olika för olika ställen, detta var på Roslagstull). Kastrerade min sista (har inga kaniner just nu tyvärr) hankanin då han precis "fyllt" 6 månader har jag för mig, ville göra det så tidigt som det var möjligt. Jag skulle säga att det är en bra tid. 

2) Kommer inte på så mycket bra just nu, förutom: öva 😉men du kanske kan testa att belöna med något gott om han håller sig lugn. Du kanske kan testa  exempelvis klickerträning (det lär ju fungera på en kanin när det fungerar på alla andra djur i stort sett). Kan man träna en isbjörn till att sträcka fram en tass eller nåt för att få en spruta…så borde det ju rimligtvis gå att applicera samma typ av träning på en kanin som inte vill "ta på sig" selen 😃

Lycka till!

Mvh/Chinesecrestedlover

Arcade-Foodie
0

2. Pröva att distrahera kaninen när du sätter på selen, t.ex. ge honom pellets, grönsaker eller något. Det brukar funka för mig alltid, om mat ej fungerar så gosar jag med mina kaniner tills de är helt lugna och samtidigt som jag klappar sätter på selen. :3

[Svea&Sabina]1
0

Minst 4 månader, men det är bättre att vänta till 6 månader.