Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 744 ggr
soten
0

Blod

Idag när jag och Jeka (Flippa) kom hem från skolan så gick vi till Soten.

Jag kollade in i buren och sa: Vi kanske kan städa buren sen.
Jeka bara: Uusch!
Jag: Vadå?
Jeka: Det ligger blod där!

Vad kan det vara, det ser verkligen ut som blod. Jag ta ta några kort så får ni se.

Essen
0

Om det är spånet som ser blodigt ut så är det inget att oroa sig för. En del träslag blir röda när den utsätts för fukt, det har hänt mig många gånger.

Tina-A
0

Vissa saker kaninen äter, tex morot och maskrosblad i större mängder, kan färga urinet rödaktigt då kaniner har pigment i sitt urin :)

Det borde gå över om någon dag!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

soten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild:

soten
0

En till bild:

emmsaaan
0

de kanske har ätit något konstigt. min kanin åt för mkt klöver en gång & kissade blod i en SUPErstor pöl.

soten
0

Och en sista:

Essen
0

Håller med om vad #2 sa. Du är dessutom inte ensam om att få vara med om det. Inget att oroa sig för. Blir kaninen hängig och får dålig aptit då kan det tyda på sjukdom. Honor brukar få något som heter livmodersinflamation vilket leder till röd vätska i urinet samt att denna röda vätska kommer rina från kaninens urinrör konstant och till det krävs veterinärsvård. För att se om den har livmoderinflammation (om det är en hona) placera ut en vit handuk eller en massa papperpå golvet och låt kaninen gå över dem, blir pappren eller handuken blodiga så bör man uppsöka veterinär.

Hanar däremot har otroligt högt färg pigment i sitt urin vilket ibland kan få urinen att se blodaktig ut beroende på vad den ätit.

Flippa
0

Det är vidrigt!